Välkommen Malte Påhlsson!

Foto: Bildbyrån / Krister Andersson

ÖSK Fotboll är idag glada att presentera Malte Påhlsson som det senaste nyförvärvet till klubbens herrlag. Den 24-årige målvakten har skrivit på ett tvåårsavtal. Vi hälsar honom varmt välkommen.

– Malte är en spännande och explosiv målvakt som är verbal och gillar att styra och prata med sina försvarare. Han är dessutom modig, stark och trygg med fötterna. Han kommer från fem år i HBK där han spelat ett antal Allsvenska matcher och vi tror att han kan få en fin utveckling och ta nästa steg hos oss, säger ÖSK:s huvudtränare Christian Järdler.

Malte Påhlsson är född 1999 och har Alets IK som moderklubb. Han fortsatte som ungdomsspelare i IS Halmia där han sedan seniordebuterade i division 1 som sextonåring under hösten 2015. Säsongen därpå tog han över rollen som förstamålvakt och gjorde 64 matcher i division 2 innan han tog steget till Halmstads BK inför säsongen 2019.

I HBK blev det fem säsonger där Malte spelade 16 tävlingsmatcher varav sju var i Allsvenskan 2023. Bland annat höll han nollan mot Kalmar FF i den näst sista omgången där HBK säkrade det allsvenska kontraktet.

Efter säsongen lämnade Malte HBK i samband med att hans avtal med klubben löpte ut. Nu står det klart att ÖSK blir målvaktens nästa klubbadress.

– Jag har haft bra samtal med Järdler nu efter säsongen och när jag fick höra det han hade att säga nappade jag ganska snabbt. Jag kände att jag behövde komma till en ny miljö och då kändes det rätt att komma hit till Örebro. Det är en fin klubb med bra supportrar och det ska bli otroligt kul att få representera ÖSK framöver, säger Malte Påhlsson.

Malte Påhlsson
Född: 1999-06-02
Nationalitet: Sverige
Längd: 183 cm
Position: Målvakt
Tidigare klubbar: Alets IK, IS Halmia, Halmstads BK

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908