Välkommen Ida Henriksson

Ida Henriksson blir det första nyförvärvet till damlaget inför säsongen 2024. Den 18-årige försvararen kommer senast från Degerfors IF. Vi hälsar henne varmt välkommen.

– I Ida får vi en ung och ambitiös tjej från närområdet som vi tror kan ta nästa kliv hos oss. Hon är en smart spelare med en fin vänsterfot som kan hantera både ytterback och ytter i det sättet vi vill spela. Vi är väldigt glada att Ida vill fortsätta sin utveckling hos oss, säger ÖSK:s huvudtränare Dennis Gabrielsson.

Ida Henriksson är född 2005 och har Bråtens IK som moderklubb. Inför säsongen 2020 tog hon steget till Degerfors IF där hon under sina fyra år i klubben var med att ta upp laget från division 3 till att etablera sig i division 1. Under säsongen 2023 startade Ida samtliga 26 seriematcher och gjorde 2 mål.

Nu står det klart att Ida väljer spel i Elitettan med ÖSK och har skrivit på ett avtal över säsongen 2024.

– Det känns väldigt roligt att få komma hit. Jag vill se hur långt jag kan nå och därför känns ÖSK och Elitettan som ett väldigt bra steg för mig. Det är ett lag med många duktiga spelare och tuff konkurrens men jag tror att det kommer vara väldigt utvecklande för mig. Jag kommeratt jobba hårt för att försöka ta en plats i startelvan och spela så mycket som möjligt, säger Ida Henriksson.

Ida blir den andra generationen Henriksson att dra på sig den svartvita tröjan. Hennes pappa Sebastian representerade ÖSK:s herrlag mellan 2006 och 2008 och var bland annat med att ta upp laget till Allsvenskan.

– Min pappa har varit med mig under hela min fotbollskarriär och är den jag verkligen ser upp till. Därför betyder det mycket att spela för samma klubb som han gjorde och jag kommer vara stolt att få bära ÖSK-tröjan, säger Ida Henriksson.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908