Vinst mot Gefle i sista cupmatchen

På söndagseftermiddagen mötte ÖSK:s herrlag Gefle IF på bortaplan. Gefle tog ledningen i den första halvleken och var det bättre laget under matchens första halva. I den andra halvleken var ÖSK starkare och hade både bollinnehav och fina målchanser. Kvitteringen kom i den 77:e minuten av Samuel Kroon och bara minuter senare kunde Kalle Holmberg sätta dit segermålet. 2–1 till ÖSK innebär att man kommer på andra plats i gruppen och att cupspelet är över för denna gång.

Christian Järdler, Huvudtränare ÖSK Fotboll:
– I den första halvleken tycker jag att Gefle får matchbilden dit de vill ha den. De är väldigt kompakta och låga vilket vi visste om men vi är inte tillräckligt bra på att hantera det. Vi låser fast oss på en sida och blir för mycket passningsorienterade. Ibland när motståndarna gör det bra så behöver vi sätta lite tidiga inlägg och komma in mer i boxen för att spela lite mer på chans. Vi försöker men gör det inte tillräckligt bra. I pausen snackar vi om att vi behöver bygga spelet på ena sidan och avsluta anfallet på den andra. Att försöka se de diagonala lösningarna och att få in fler bollar i straffområdet var det vi prioriterade. Vi pratade också om att vi hade chansen att vända vårt första underläge i paus tillsammans som lag. Det var första gången i år vi låg under i paus och vi hade verkligen chansen att gå ut och visa karaktär och det tycker jag också att vi gör.

– I andra halvlek blir speciell. Vi sitter samtidigt och har en skärm på bänken med Kalmar – AIK och ser hur de har en hörna samtidigt som Bilal har en nick som räddas på mållinjen. Då blir det väldigt spännande så klart. Men jag tycker att vi maler på bra i den andra halvleken och har bollen i stort sett hela tiden. Sedan är jag självklart glad att vi lyckas vinna matchen också.

– Summerar man de här tre matcherna så är det klart att det är ett gott betyg att vi kommer tvåa och att hoppet om avancemang lever hela vägen in till slutsignalen. Naturligtvis hade vi velat gå vidare men om man såg gruppen på förhand så är det starkt av oss att komma tvåa. Ett bra cupspel som visar att vi är påväg någonstans med det här nya vi bygger. Många nya spelare, nytt spelsystem och vi har fått tre väldigt bra matcher mot olika typer av motstånd och vi har hanterat det bra.

Statistik
Resultat: 1–2 (1–0)
Målskyttar: 1–0 Hjelte (43'), 1–1 Kroon (77'), 2–1 Holmberg (84')
Byten ÖSK: Valgeirsson ut - Backman in (69'), Shlimon ut - Swartling in (73'), McCue ut - Bergmark in (74'), Kroon ut - Käck in (84'), Bjørnstad ut - Fousseni in (85').

ÖSK:s startelva:
1. Malte Påhlsson
– – – – – – – – – –
25. Valgeir Valgeirsson
4. Erik McCue
5. Jesper Modig
2. Tobias Bjørnstad
– – – – – – – – – –
22. Lucas Shlimon
90. Elias Barsoum
– – – – – – – – – –
11. Samuel Kroon
16. Mohammed Saeid
28. Adam Bark
– – – – – – – – – –
17. Kalle Holmberg (K)

Ersättare:
13. Daniel Strindholm (mv)
3. Oskar Käck
10. Victor Backman
12. Theodor Hansemon
15. Niclas Bergmark
18. Bilal Fousseni
20. Charlie Swartling
99. Malïk Mokédé

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908