Swartling och Alperud lyfts till herrlaget

Inför säsongen 2024 flyttas Charlie Swartling och Linus Alperud upp till herrlaget.

Redan under försäsongen inför 2023 spelade Charlie Swartling flera träningsmatcher med herrlaget och gjorde bland annat två mål mot Motala AIF. Under våren kom en knäskada i vägen för Charlie som var ur spel i ett antal månader. När han sedan var tillbaka på planen blev det totalt 15 matcher och två mål i P19 Allsvenskan.

– Charlie gjorde mål för oss redan på försäsongen inför 2023 och har tränat med oss frekvent under året. Nu är vi glada att vi kan flytta upp Charlie till A-truppen och att han vill fortsätta sin utveckling i ÖSK. Charlie har fin speluppfattning, är en kombinationspelare som är bra i sista tredjedelen och en effektiv avslutare. Fysiskt är han uthållig men behöver höja tempot i sitt spel för att ta nästa steg, säger Christian Järdler.

Nu skriver Charlie på ett flerårigt avtal med ÖSK och tar en permanent plats i herrlagets trupp.

– Det känns fantastiskt att få den här chansen. Jag kom till klubben när jag var tio år och sedan dess har ju drömmen varit att komma till A-laget. Nu vill jag konkurrera på riktigt och visa att jag vill spela så mycket som möjligt. Det hade varit sjukt kul att få göra debut i Superettan och spela framför publiken på Behrn Arena, säger Charlie Swartling.

Linus Alperud kom till ÖSK:s akademi från Karlslunds IF inför säsongen 2021 och under sina tre säsonger i ÖSK:s akademi har han tagit stora kliv. Även Linus har tränat regelbundet med herrlaget under 2023 och i P19 Allsvenskan noterades han för sex mål på 22 matcher.

Nu lyfts Linus upp i herrlaget och skriver på ett flerårigt avtal med ÖSK.

– Det är alltid roligt att flytta upp egna talanger och Linus har gjort många träningar med oss under hösten och varit med fullt ut under december. Han har spetsegenskaper i att driva boll och utmana sina motståndare. Han har en bra touch på bollen och ett bra avslut. Men hans främsta egenskaper sitter i det offensiva en mot en-spelet. Vi ser potential i Linus och hoppas han tar nya kliv i sin utveckling under 2024, säger Christian Järdler.

– Jag är jätteglad att få chansen i A-laget. Det har varit målet sedan jag kom till ÖSK. Jag tycker det gått bra när jag tränat med laget under året och nu i december och jag ser fram emot att fortsätta vara med. Nu hoppas jag få vara med i matchtruppen, spela så mycket som möjligt och hjälpa laget till en bra säsong, säger Linus Alperud.

Charlie Swartling
Född: 2005-01-07
Nationalitet: Sverige
Längd: 184 cm
Position: Mittfältare
Tidigare klubbar: Garphyttans IF

Linus Alperud
Född: 2005-10-15
Nationalitet: Sverige
Längd: 176 cm
Position: Yttermittfältare
Tidigare klubbar: Adolfsbergs IK, Karlslunds IF

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908