Välkommen Erik McCue!

Foto: Bildbyrån / Krister Andersson

Vi är idag glada att hälsa Erik McCue varmt välkommen till Örebro. Den 22-årige försvararen kommer senast från El Paso Locomotive och har nu skrivit på ett flerårigt avtal med ÖSK.

– Vi är glada att ha lyckats knyta Erik till ÖSK. Han är en fysiskt stark mittback med bra längd och huvudspel. Han är snabb och bra på att försvara defensiv box. Vi har följt honom under hösten där han spelat samtliga matcher för El Paso och varit en ledare på planen. Vi är övertygade om att Erik kommer att passa bra in i vår miljö och vi kommer att kunna utveckla honom här hos oss, säger Christian Järdler.

Erik McCue föddes i Göteborg 2001 och spenderade stora delar av sin uppväxt i Asien. Efter ett antal år i både Thailand och Kina landade McCue sedan i USA och DC Uniteds akademi. Efter 18 månader i den amerikanska huvudstaden blev det tre säsonger i Houston Dynamo där han även lånades ut i två sejourer till Rio Grande Valley FC respektive Charleston Battery.

I februari 2022 lämnade den unge mittbacken Nordamerika och skrev på för AB Argir på Färöarna. Efter en säsong i den färöiska högsta ligan återvände McCue till USA och skrev på för El Paso Locomotive där han gjorde tre poäng på 30 matcher i den amerikanska andraligan USL Championship.

Nu står det klart att Erik McCue fortsätter karriären i Örebro och har skrivit på ett flerårigt avtal.

– Det har varit en stor dröm att spela och bo i Sverige så det är en otroligt stor och spännande känsla att få chansen här i Örebro. Allt jag hört och sett om klubben har varit väldigt bra och jag ser fram emot att få spela både med väldigt duktiga spelare. Det ska bli kul att få utvecklas tillsammans med laget och ta kliv uppåt. Jag tycker Örebro är en klubb som ska spela i Allsvenskan och jag längtar till att få sätta i gång på riktigt, säger Erik McCue.

Erik McCue
Född: 2001-01-18
Nationalitet: Sverige/USA
Längd: 194 cm
Position: Försvarare
Tidigare klubbar: FC Bangkok, DC United, Houston Dynamo, Rio Grande Valley FC, Charleston Battery, AB Argir, El Paso Locomotive

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908