Patrik Haginge Ny Huvudtränare i PA19

Arbetet med akademins ledarstab inför 2024 är i full gång. Den första pusselbiten är Patrik Haginge som från 2024 blir ny heltidanställd huvudtränare för vårt PA19-lag. Vi hälsar ”Hagge” varmt välkommen tillbaka till ÖSK!

– Utifrån den profil vi letat efter som tränare i akademin var "Hagge" en av de personerna som jag först tänkte på. Att han dessutom har en stor erfarenhet som elitfotbollsspelare och en väldigt stark koppling till klubben gör att jag är tacksam och glad att han ville tacka ja till att vara en del av vår satsning på akademin, säger Akademiansvarig Samuel Wowoah.

Med Mellringe/Ekers IF som moderklubb kom Patrik Haginge som junior från densamma till Örebro SK år 2001. Fördelat på två sejourer gjorde "Hagge" 13 säsonger i klubben som spelare. Detta mellan åren 2001–2008 och 2011–2017. Han hann, emellan sina sejourer i ÖSK, med en avstickare till Stockholm och Djurgårdens IF åren 2008–2010. Totalt gjorde han 189 tävlingsmatcher i den svartvita tröjan. Under sina ungdomsår gjorde han även flertalet ungdomslandskamper i både U19- och U21-landslaget.

När han 2017 meddelade att han skulle avsluta sin professionella karriär i ÖSK, fortsatte han dock spela fotboll i de lägre divisionerna. Först med dåvarande Division 4 klubben IFK Örebro åren 2018–2020 och sedan tillbaka i sin moderklubb IF Eker, då också i Division 4, från 2021. I Eker var han med och spelade upp samt etablerade laget, som spelande tränare sedan ett och ett halvt år sedan, i Division 3. Nu fortsätter "Hagge" tränarkarriären i vår akademi.

- När jag blev presenterad den nya akademisatsningen så kändes det väldigt spännande och inbjudande. Att det dessutom handlar om en ny utmaning som innebär att träna yngre fotbollsspelare i en mer professionell miljö är extra spännande. Det ska bli väldigt kul att få vara en del av denna satsning och jag ser väldigt mycket fram emot att sätta i gång arbetet, säger Patrik Haginge ny huvudtränare PA19.

Återigen välkommen tillbaka Patrik Haginge!

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908