Daniel Angergård sammanfattar säsongen 2021 för ÖSK:s P16-lag

Det har blivit dags att sammanfatta säsongen 2021 för våra tre akademilag. Först ut är P16 och huvudtränare Daniel Angergård som berättar om året som gått.

Säsongen 2021 blev uppskjuten på grund av pandemin och det var först i juni som ni fick börja spela tävlingsmatcher. Hur var den tiden av säsongen?

– Vi var förberedda och medvetna om den osäkerhet som fanns utifrån restriktionerna som gällde då och vi hade både en plan A, B och C. Men det var såklart en utmaning för både spelare och ledarna att bara träna och inte få spela matcher. Men jag tycker alla hanterade det på ett fantastiskt sätt och höll humöret uppe under hela försäsongen som blev nästan sex månader lång.

– Vi fick spela tre lokala träningsmatcher tidigt på året. Då fick vi se hur de här idéerna vi hade tränat på fungerade i match och om spelarna förstått vad vi ville få ut av träningen och det sätt som vi ville spela fotboll på. Så utifrån det fick vi ändå en del svar på var vi stod. Dessutom lyckades vi vinna dessa tre matcher. Och trots att det kanske inte det viktigaste att vinna de tre första träningsmatcherna, gjorde det ändå att spelarna trodde på det som vi höll på med och att gruppen kom ihop starkt utifrån att vi skapade tidigt en vinnarkultur där vi gillade att tävla.

Upplevde du att ni var väl förberedda för serien när den drog i gång efter en sådan lång försäsong?

– Ja det tycker jag. Vi hade ändå fått de här tre matcherna där vi fick ett hum om vart vi står någonstans. Under försäsongen hade vi tränat på ordentligt både fysiskt, med de individuella kvaliteterna och lagets spelidé. Vi spelade även ett antal internmatcher och försökte spela 11 mot 11 minst en gång i veckan för att öva på de stora penseldragen och få till en helhet. Så jag tycker vi att vi var förberedda när vi väl körde i gång. Så klart var första matchen speciell utifrån nerver och att inte spelat tävlingsmatcher på ett bra tag.

Det har varit det första året för den här gruppen i ÖSK:s akademi. Hur tycker du att de har fungerat för dem att ta det steget?

– Det blir ju en blandning med spelare från ÖSK Ungdom, andra lokala föreningar och även några som kommer utifrån. Så det blir såklart att sätta ihop ett helt nytt lag, både som individer och som fotbollsspelare där vi behöver skapa en miljö där vi ska kunna trivas tillsammans. Vi jobbade väldigt tidigt med hur vi vill hur vi vill ha det i ÖSK:s P16. För det är otroligt viktigt att man trivs i gruppen. Gör man det så blir det så mycket roligare att spela fotboll tillsammans.

– Sen blir det självklart mycket nytt. Spelarna får själva ta ett stort ansvar med allt ifrån att höra av sig om man är sjuk till att hålla sig uppdaterade om när det är träningar. De kan inte längre förlita sig på hjälp från till exempel de vuxna hemma, i samma utsträckning som tidigare. Jag tror vi ställer högre krav både på hur vi spelar och förbereder oss och även med det taktiska med hjälp av genomgångar och videoklipp. Så det var lite av en utmaning i början för spelarna att anpassa sig till den kravbild vi har på dem och överlag har det fungerat bra. Spelarna har sannolikt lärt sig väldigt mycket under året och jag är övertygad att de har vuxit med det här ansvaret. Nu när året är slut så kan man verkligen se hur långt vi har kommit från första träningen i januari.

Går det att konkretisera på vilket sätt det syns att det har att spelarna har tagit steg och utvecklats?

– Framför allt så har spelarna förstått och anpassat sig till vad det innebär att vara i en akademi och elitförberedande verksamhet. Det handlar om att spelarna förstår vad som krävs för att bli professionell fotbollsspelare och ta sig till elitnivå. Oavsett om det handlar om att vara uppmärksam under genomgångar och titta på mycket videoklipp själv till att ha förståelse hur man förbereder sig genom att sova och äta bra.

De spelare som kommer till ÖSK:s akademi från en annan förening har ofta haft en mer framträdande roll i sitt tidigare lag och får nu anpassa sig till en tuffare konkurrenssituation. Hur upplever du att de hanterat det?

– Det har fungerat bra. Vi har en haft en tuff konkurrens med många duktiga spelare på varje position så det är klart att det blivit annorlunda för en del som inte fått lika mycket speltid som de är vana vid från sitt tidigare lag. Men jag ser det bara som positivt att alla vill spela och utvecklas. Vi vill ju inte att någon ska vara nöjd med att inte få speltid. Med den konkurrenssituation vi haft så har alla spelare varje vecka verkligen fått göra allt de kan för att visa att allt ska få spela och förtjäna sina minuter. Så även om det säkert varit tufft för en del så tror jag att man går stärkt ur det och att i slutet av dagen vet man själv att det är konkurrens som gör att man tar nästa steg. Det finns ingen som utvecklas av att komma ner och bara få ett streck i protokollet att man har deltagit. Om man varje träning behöver göra sitt absolut bästa för att utvecklas och för att få spela så kommer man ta ännu större kliv i sin utveckling. Spelarna har förstått att det är så det fungerar i en akademi och att jag tycker de hanterat det på ett bra sätt.

Hur tycker du att arbetet i ledarteamet runt P16 har fungerat i år?

– Jag har fått jobba med en fantastisk ledarstab bestående av unga, drivna och hungriga tränare som brinner för utvecklingen och för att hjälpa spelarna att ta nästa steg i sin fotbollsutveckling och fotbollskarriär. Alla har lagt ner ett riktigt hårt arbete både på och utanför plan. Det går knappt att räkna alla timmar i tränarrummet, på Zoom eller WhatsApp där vi har gjort allt liksom för att optimera förutsättningarna för killarnas utveckling.

– Vi ledare runt P16 har väldigt lika syn på fotboll och på hur människor och en grupp ska ledas framåt, vilket såklart har varit en grund till att vi har trivts och kunnat jobba så bra tillsammans. Men det är klart att det inte är så att alla tycker likadant i alla frågor, utan man behöver kunna motivera sina idéer och kunna ställa frågor till varandra. Sådant gör att vi själva utvecklas och att det blir en bättre output av själva diskussionen. Om jag har en tanke, David har en annan och Rafi har en tredje så kan vi kanske tillsammans hitta en fjärde lösning som blir bättre. Det ska inte vara så att det bara är jag kommer med förslag och så nickar alla andra. Så det har varit en fin utveckling även för oss som ledare under året.

– Jag tycker även att arbetet mellan oss ledare i de olika lagen har fungerat bra. Vi akademitränare har alltid regelbunden kontakt där vi pratar om spelare vilka som har presterat bra och förtjänar att lyftas upp en nivå för att träna eller spela match. Jag har haft mest kontakt med Pontus i P17 och Calle och Jocke som haft P15 i ÖSK Ungdom för att kunna lyfta spelare. Vi vill alltid hitta lösningar som gynnar spelarens utveckling och som premierar bra insatser. Så även det samarbetet har fungerat superbra.

– Vi har under året lagt väldigt mycket fokus på video i vår utbildning av spelarna både som grupp och i individuella samtal. Vi försöker använda oss av video kopplat till föregående match eller inför kommande match för att lägga fokus på olika delar. Det kan till exempel handla om att fokusera på hur en lagdel ska arbeta i olika lägen eller hur vi genom beteenden kan göra varandra bättre, genom till exempel en high five eller ge en applåd till någon som försöker med en aktion. I individuella samtal använder vi video som ett verktyg för att belysa saker som spelar gör bra och saker som spelarna behöver utveckla. Det gör vi genom Spiideo som vi har här på arenan där vi kan spela in alla träningar och matcher.

– Så det blir många timmar framför datorn för att gå igenom, titta och reflektera med hjälp av inspelningarna. Det är en stor fördel för våra spelare att ha tillgång till inspelningar av varje träning och match. Det gör att vi kan komma med feedback till dem och att de själva kan kolla på och analysera sina egna prestationer.

I den första delen av säsongen spelade ni i P16 Nationell Grupp 5 där de tre främsta lagen sedan gick vidare till A-slutspel. Hur mycket fokuserade ni på att bli ett av de tre främsta lagen och hur värderar man jakten på bra resultat i förhållande till prestationen?

– I P16-serien kan man inte åka ur, till skillnad från P17 och P19. Så vi var väldigt tydliga mot spelarna att vi fokuserar på prestationen, för gör vi en bra prestation så kommer vi få resultaten med oss, vilket vi också fick. Sedan ville vi givetvis komma till A-slutspelet för att få de här riktigt bra matcherna som vi fick under hösten, som man annars inte får på samma sätt.

Som du är inne på, så lyckades ni nå A-slutspel och fick möta tufft motstånd under den senare delen av säsongen. Vad tar ni med er från de matcherna?

– Det jag främst tar med mig är att spelarna fortsatte att spela den fotbollen vi har spelat under hela året. Jag är stolt över att vi fortsatte med det som vi tror på och inte valde att ställa oss lågt och gå på kontring bara för att vi mötte duktiga lag som BP eller AIK. Sedan är det klart att det märktes att det var tuffare motstånd men det är de matcherna som gör att vi utvecklas.

– Så det var häftigt att se att vi kan spela riktigt bra mot de bästa lagen, även om vi också åkte på soppatorsk i någon match. Men vi tar även med oss viktiga erfarenheter från att ha mött de bästa 16-åringarna i Sverige och kunnat mäta oss mot de allra bästa lagen.

Finns det några matcher under säsongen 2021 som du vill lyfta fram som höjdpunkter på året?

– Det är två matcher som jag vill nämna. Den första är en bortamatch mot Degerfors som var en av de sjukaste matcherna jag upplevt. Det börjar med att vi gör 1–0 redan efter någon minut, varpå de kvitterar en minut senare. Så när det står 1–1 efter två minuter känner man att den här matchen kommer någonstans leva sitt eget liv. Det hela slutar med att vi ligger under med 5–3 i 84:e minuten men lyckas till slut vinna med 5–6. Vi gör tre mål under de sista sex minuterna plus tillägg och står för en helt otrolig vändning som satte pricken över i:et på den fina vårsäsongen där vi vi spelade riktigt bra fotboll och var obesegrade. Efter det kunde vi gå på sommarledighet på en riktigt skön känsla.

– Den andra matchen som jag vill lyfta så här i efterhand är hemmamatchen i slutspelsserien mot BP. Det är alltid kul att möta Stockholmslagen som ofta har flera landslagsspelare och i den här matchen gör vi en riktigt bra match där spelarna presterar på en hög nivå. Vi får en fin start, kan bygga vidare på det och verkligen prickar rätt i matchplanen. Det var en av årets bättre prestationer och vi vinner välförtjänt mot ett riktigt bra lag. Att kunna slå ett så pass bra lag som BP visade verkligen vilken höjd det här laget och spelarna har.

Vid årsskiftet kommer Daniel att lämna ÖSK för att bli assisterande tränare i KIF Örebros damlag. ÖSK vill tacka Daniel för sina två år i akademin och önska honom stort lycka till med sitt nya uppdrag.

– Jag vill passa på att tacka alla inom ÖSK, både spelare och ledare för dessa två säsonger i akademin. Jag har trivts enormt bra sedan dag 1 och har kommit till Behrn med glädje varje träning och match. Stort lycka till under 2022 så ses vi på Behrn Arena!

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908