"Svensk fotboll behöver sina regionala profiler"

Foto: Bildbyrån / Johan Bernström

Låt oss omedelbart slå fast en allmängiltig sanning. Om Örebros målvakt Oscar Jansson spelat i en så kallad ”storklubb” så hade han varit aktuell för landslaget. Exakt så bra är han. Även i matchen mot IF Elfsborg är han så där förtvivlat underbart fenomenal som han varit under regelbunden och återkommande basis under hela säsongen.

Jag arbetar med svensk fotboll på daglig basis sedan flera år. Jag bor och är stationerad i Stockholm. Så jag kan en del om den brutala spegelsal som huvudstaden är när det gäller media. Att få arbeta med och för Örebro SK har riktat om speglarna även i mitt liv. Även om jag faktiskt är uppväxt och levde mina första 30 år i Göteborg och de de tio följande åren i Norrköping så blir också jag hemmablind ibland.

Men världen slutar inte vid Stockholms tullar. Den börjar inte ens där.

Oscar Jansson är i sina bästa stunder (ett tillstånd som infinner sig med episk regelbundenhet) Sveriges bästa målvakt. Han är sista utpost i en klubb som under hela säsongen haft svåra skadeproblem på backsidan och har i nästan varenda match han spelat räddat poäng åt sitt lag, även de matcher där Örebro till slut vunnit enkelt, som mot Falkenberg hemma i somras. Jansson är fenomenal helt enkelt.

Nu läser jag mellan raderna att han kanske är på väg bort och hur mycket jag än unnar den sympatiske Jansson ett utlandsäventyr så svider det också lite i mig om han nu är förlorad för svensk fotboll.

Svensk fotboll behöver sina regionala profiler. Svensk fotboll behöver att hela Sverige täcks av kvalité och finess.

Jag vet en del om hur svårt det kan vara att rulla den egna stenen upp för kullen. Och Jansson behöver ingen egentlig hjälp. Han vet hur bra han är. Men det kan ändå reta mig lite att man så ofta behöver visa för omvärlden vilken enastående målakt han är och att omvärlden då redan har börjat vrida blicken åt ett annat håll.

Under mina uppväxtår i Göteborg brukade jag roa mig med att ”klocka” sportsändningarna på teve. Jag förde statistik över hur många minuter inslagen handlade om lagen från Stockholm och hur många minuter det kom att handla om lagen i Göteborg. Jag har inte kvar ”statistiken” men jag minns tydligt att segern för lagen från Stockholm var förkrossande, också de åren då lagen från Göteborg rent sportsligt var mycket bättre.

Den här platsen i den mediala näringskedjan är inget unikt för Örebro eller ens sportjournalistiken.

Hinner det som hänt inte in under den stockholmska radarn så har det knappt hänt. Men regnar det på Kungsholmen då har det regnat i hela Europa.

Oscar Jansson var briljant mot Elfsborg. Men han har varit briljant hela säsongen. Han har två egenskaper som jag värdesätter högt hos målvakter, två egenskaper som inte alltid sammanfaller i en och samma målvakt. Han är både trygg och spektakulär. Det är verkligen två suveräna egenskaper hos en målvakt.

Ofta är det ju så att vi inte uppskattar det vi har förrän vi inte har det längre. Fler än Örebros publik kommer sakna Jansson om han blir proffs. Svensk fotboll blir en suverän profil fattigare. Tills det sker hoppas jag innerligt att han blir kvar.

Marcus Birro.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908