Daniel Bäckström ny tränare i Örebro SK

En glad Daniel Bäckström presenterades för spelarna i ÖSK tidigare idag.

För en dryg vecka sedan presenterades Axel Kjäll som ny huvudtränare för Örebro SK. Idag meddelar klubben att man rekryterat Daniel Bäckström som en av de tränare som kommer ingå i Kjälls team. Bäckström kommer närmast från en roll som akademichef i IFK Norrköping och har bland annat erfarenheter som huvudtränare i IF Sylvia och assisterande tränare i P97-landslaget.

Axel Kjäll har precis tagit över rollen som huvudtränare i Örebro SK. Nu står det också klart att Daniel Bäckström kliver in i ÖSK:s tränarteam. Under hösten kommer Bäckström att jobba som assisterande tränare till Kjäll och därefter kommer Bäckström att vara en av tränarna runt A-teamet i ytterligare tre år.

– Vi är väldigt glada att Daniel kommer in i vårt team. Vi vill skapa en kultur med starkt utvecklingsfokus och ett tydligt arbetssätt, och där passar Daniel perfekt in hos oss. När vi presenterade Axel pratade vi om att han är en av den nya generationens tränare, och där ser vi också Daniel. Trots sin unga ålder har han redan samlat på sig många erfarenheter från både klubblag och landslag. Han har en hög ambitionsnivå, är välutbildad, stark på analys och har en tydlig metodik i sitt arbete som kommer komma väl till nytta hos oss, säger ÖSK:s vd Simon Åström.

Även ÖSK:s huvudtränare Axel Kjäll är nöjd:
– Jag har haft bra koll på Daniel sedan ganska lång tid tillbaka. När vi har pratat namn till vårt tränarteam har Daniels varit ett av de första som kommit upp. När jag och klubben har diskuterat Bäckström har vi sett honom som en långsiktig kandidat med utgångspunkt att han skulle kunna vara hos oss från säsongen 2018. Att han kunde komma loss redan nu är en stor bonus för oss.

ÖSK meddelar också att rollerna i Axels Kjälls team inte nödvändigtvis kommer se ut som de gjort i år. Därmed är det inte helt hugget i sten hur Bäckströms roll exakt kommer se ut från 2018 och framåt.

– Klart är att han kommer vara en av flera tränare i Axel Kjälls team. Vi kommer jobba bort att vi ska ha en assisterande tränare, en målvaktstränare och så vidare. Vi vill jobba med flera tränare som ha ett integrerat samarbete, självklart med olika spetskompetenser. Exakt hur rollfördelningen kommer se ut sätter vi när vi vet hur konstellationen kommer se ut. Utöver att Daniel kommer bidra i A-teamet ska vi dra nytta av hans kompeters och erfarenhet som akademichef och tränare i pojklandslagen. Vi vill stärka arbetet runt vår akademi och utvecklingen av egna talanger och där kommer Daniel kunna bidra mycket, säger Simon Åström.

Daniel Bäckström är nöjd med att vara på plats i Örebro:
– Jag har en väldigt bra känsla av att vara på plats. Jag har haft bra samtal med Simon, Axel och Magnus Sköldmark, och det klubben vill bygga rimmar bra med mina egna ambitioner. Man har en hög ambitionsnivå och det ställer höga krav på hur vi ska jobba. Att få vara en del av ett modernt team och bidra till det arbetet har lockat mig väldigt mycket, säger Daniel Bäckström.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908