ÖSK inleder samarbete med Lagardère Sports
ÖSK Elitfotboll AB och Lagardère Sports har idag skrivit ett långsiktigt samarbetsavtal som innebär att Lagardère Sports kommer att ansvara för ÖSK:s sponsor- och rättighetsförsäljning. Avtalet är ett stort steg i arbetet med att öka ÖSK:s omsättning, en viktig förutsättning i arbetet mot visionen att bli ett lag som löpande aspirerar på Allsvenska medaljer och Europaspel.
För knappt ett år sedan formulerade ÖSK:s styrelse en ny långsiktig vision: ”Att inför en fullsatt arena spela en attraktiv fotboll och löpande ta Allsvenska medaljer och kvalificera oss för Europaspel”. Visionen uttrycker klubbens alla supportrars och partners önskan att göra ÖSK till ett långsiktigt stabilt topplag.
”Visionen styr allt vårt långsiktiga arbete. Det var också den som lockade mig till att ta vd-uppdraget. För att visionen ska bli verklighet krävs en stark ekonomi och en kraftig omsättningsökning. Mitt och styrelsens arbete har under 2015 varit starkt inriktat på att skapa en långsiktig omsättningstillväxt. Jämfört med andra allsvenska klubbar ligger vi långt framme när det gäller partnerförsäljning. Men vi behöver fortsätta att utvecklas lokalt och framförallt hitta nya marknader. Avtalet med Lagardère Sports kommer här att betyda mycket för oss”, säger ÖSK:s vd Simon Åström.
Lagardère Sports är en världsledande aktör inom sport och underhållning. Man samarbetar med många klubbar i bland annat Premier League, League 1 och Bundesliga. Lagardère Sports driver också ett antal arenor som exempelvis Commerzbank Arena i Frankfurt, Imtech Arena i Hamburg, Arena Castelao Fortaleza i Brasilien och Friends Arena i Solna. Lagardère Sports affärsidé bygger på att samarbeta med klubbar som man ser en tillväxtpotential i. Den första klubben i allsvenskan där man tog över sponsor- och rättighetsförsäljningen i var AIK. Nu går även ÖSK in i ett sådant offensivt samarbete.
Lagardère Sports storlek, organisation och globala ställning kommer att innebära helt nya intäktsmöjligheter för ÖSK. Genom deras nätverk kommer man åt nya marknader och partners både på nationell och internationell nivå. Samtidigt minskar det också klubbens eget risktagande. För nuvarande partners innebär avtalet ingen skillnad när det gäller relationen med ÖSK.
”Den lokala förankringen består och vi kommer att ha kontroll över alla affärer. Precis som tidigare kommer ÖSK:s säljare att vara stationerade på ÖSK:s kontor i Örebro och ”jobba under ÖSK-flagg” med mig som huvudansvarig. Lagardère Sports kommer också med all sin erfarenhet hjälpa oss att utveckla vårt erbjudande och öka värdeskapandet för våra partners. Genom att de tar över partnerförsäljningen kan vi frigöra resurser för att utveckla vårt samarbete med partners och supportrar och i ännu högre grad fokusera på vår kärnverksamhet, fotbollen”, avslutar Simon Åström.
”Örebro SK är en klubb med fina förutsättningar att växa både kommersiellt och sportsligt. Vi ska vara en katalysator för att öka värdet av deras rättighetsförsäljning och på så sätt öka klubbens intäkter på både kort och lång sikt. Vi ser verkligen fram emot att nu få sätta igång det här arbetet”, säger Martin Håkansson, vd för Lagardère Sports Scandinavia.