Det digitala ÖSK

Förstora bilden

Den här texten är hämtad från Sportklubben, ett medlemsmagasin som skickas ut gratis till alla medlemmar i ÖSK Fotboll. Vi kommer med jämna mellanrum att publicera ett urval av de artiklar som finns med i tidningen här på oskfotboll.se. Först ut är en artikel om hur ÖSK jobbar med sociala medier. Har du Twitter, Instagram eller Facebook? Följ oss!

Text: Sarol Bandak    Bild: Erik Rysén

Supportrarna är den viktigaste komponenten inom fotbollen.
Utan supportrarna vore fotbollen meningslös. Så enkelt är det.

Inom ÖSK har man under året genom sociala medier satsat på ökad kommunikation för att stärka relationen till klubbens viktigaste målgrupp.   

– Vi vill föra klubben och supportrarna närmare varandra. I ÖSK:s medlemsutskott har vi pratat länge om att verkligen försöka leva nära våra supportrar och där är sociala medier en utmärkt kanal, säger Erik Wärlegård. 

2045 följare på mikrobloggen Twitter, 8390 gillare på det sociala nätverket Facebook och 1139 ÖSK:are på Instagram. 

Även om publiksiffrorna för den svenska fotbollen pekar ned så ökar engagemanget på de sociala medierna. Det finns ett brinnande intresse för ÖSK och det tydliggörs på Facebook, Twitter och Instagram. 

– Ju mer aktiva vi är desto mer följare och interaktivitet får vi. Instagramkontot har gått från 100 till dryga 1000 under inledningen av säsongen. På Facebook är vi nu uppe i drygt 8000 likes och förhoppningen är att den siffran ska stiga upp till 10000 under säsongen. De olika medierna riktar sig till olika målgrupper. Många yngre ÖSK:are använder Instagram medan Twitter är mer initierat bland folk som gillar att skriva och hålla sig uppdaterad på nyheter. Facebook å andra sidan innehåller ett brett spektrum av ÖSK:are i alla åldrar.

ÖSK:s satsningar på att nyttja och öppna nya kanaler syftar till att ge de trogna fansen (boende i Örebro, på andra håll i Sverige och runtomkring i världen) möjlig-het till dialog och att ta vara på det engagemang som finns. Genom användandet av dessa kanaler kan ÖSK hålla intresserade ständigt uppdaterade om olika händelser och även erbjuda exklusiv information. 

– Via bilder, korta inlägg, tävlingar och statusuppdateringar kan vi skapa relationer kring matcherna men också tiden emellan. Jag tror att många upplever vår närvaro i dessa medier som mer personlig än i andra sammanhang, berättar Wärlegård. 

Nytt för i år är det mobila matchprogrammet. Cirka tre timmar före match-start kan man via mobil.oskfotboll.se ta del av färska rapporter direkt från Behrn Arena. Webb-tv och intervjuer varvas med bilder, lag-uppställningar, artiklar och annan matnyttig information inför matchen.

– Det finns en rad olika anledningar till varför vi börjat med det mobila matchprogrammet men främst handlar det om att vi vill att programmet ska innehålla så aktuella artiklar som möjligt. Med tryckta program blir det sällan uppdaterade tabeller och artiklar. Som med de övriga medierna så har responsen kring det mobila matchprogrammet varit riktigt bra. 

Det tryckta matchprogrammet är dock inte borttaget helt, utan det finns ett enklare tryckt program med trupper, rapporttavla, domare och spelprogram som är kostnadsfritt och finns att hämta på arenan. 

Twitter
https://twitter.com/oskfotboll

Instagram
http://instagram.com/oskfotboll

Facebook
https://www.facebook.com/oskfotboll1908

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908