VD:n vid pennan

Förstora bilden

Rivstart på veckan med tågresa till Sundsvall för bortamatch mot ett formstarkt GIF Sundsvall. Har alltid tyckt att arbete via datorn sällan blir mer effektivt än om man sitter på ett tåg.

Bitvis mycket dålig täckning för mobiltelefonen gör att man sällan blir störd. Sedan verkar det som om inte bara jag upptäckt denna arbetsmässigt effektiva frizon, minst hälften av alla resenärer är inne i sitt eget arbete eller sitter försjunkna i bok- och tidningsläsande, vilket gör störmomenten nästa obefintliga.

Denna erfarenhet besannades, ja tom överträffades på hemvägen. Men, på ditvägen började det redan strula innan avfärd. SMS-meddelande vid 6 tiden på morgonen angav att jag var tvungen att byta och ta buss mellan två orter för att sedan byta till tåg den sista biten. Nåväl, eftersom jag ville minimera risken att missa delar av matchen, bokade jag om mig på ett tidigare tåg med en annan bansträckning och trodde naivt nog att problemen var lösta.

Men ”icke sa Nicke”. En halvtimme efter det nybokade tåget lämnat Örebro meddelades det att problem med rälsen gjorde att busstransport var enda valet mellan Borlänge och Hofors, varpå man därefter ånyo klev på ett tåg till Gävle för att där vänta i drygt 2 timmar för vidaretransport med ytterligare ett byte.

Här tog tålamodet slut, ville absolut inte riskera att missa stora delar av matchen. Visste att Peter Westman skulle se matchen då han arbetade i området under början av veckan. Som tur var jobbade han i Gävle under måndagen och vi kunde, efter telefonkontakt stämma träff och gemensamt bila upp sista vägen från Gävle.

Vi kom i god tid, jag fick även för första gången stifta bekantskap med Peters trevliga far som hade åkt buss de 15 milen från Övik för att se sitt kära ÖSK. Ja, matchen vet ni ju redan resultatet på. Vi försöker självklart ta lärdom av gjorda misstag likväl som vi tar med oss de delar där våra prestationer var bra.

Resultatgenomgång med ekonomirådet under tisdagen följdes under veckan upp av styrelsemöte under torsdagen. Det ekonomiska resultatet tom juli ger en prognos likt den vi hade tom sista maj, vi balanserar nivåerna kostnader & intäkter med en omsättning på ca 39mnkr, vilket är i nivå med årets budget.

I övrigt ett mycket effektivt styrelsemöte med bra givande diskussioner. De sportsliga överväganden och beslut som tagits under transferfönstret i juli/augusti känns väldigt bra, liksom arbetet vi genomfört för att komma dit.

Några väldigt bra kundmöten och samverkansträffar under veckan kommer med all sannolikhet både bidra till en bra avslutning av årets kommersiella arbete likväl som gynnsam igångsättning av nästa års. Som kuriosa kan nämnas att 2014 års försäljningsarbete startar upp redan i början av oktober och når en given ”peak” strax innan säsongsstarten i slutet av mars nästkommande år.

Vi har förberett en bred aktivitet med souvenirer under temat ”Tillsammans tillbaka”, var uppmärksam närmaste tiden så att just Du inte går miste om attraktiva och oftast unika produkter i ett kompletterande sortiment.

Många andra aktiviteter ligger i startblocken på marknadssidan inför och under hösten, merparten självklart i samband med eller inför våra hemmamatcher, men även aktiviteter vid sidan om Behrn Arena för att stimulera och följa upp våra nya som befintliga kunder och medlemmar.

Susanne Pettersson på Kultur & Fritidsförvaltningen tackades av under fredagseftermiddagen i teaterladan i Wadköping. VI önskar henne självklart lycka till i Ängelholm, där hon fått ny tjänst som chef för motsvarande förvaltning.

Min lillasyster Ann-Charlotte gifte sig med sin Börje i Lidköping i helgen, ett enkelt och fint bröllop som följdes upp med god mat och fest under lördagskvällen.

Nu blickar vi tillsammans självklart fram emot kvällens spännande hemmamatch mot Hammarby. Det börjar dra ihop sig till avslutning av säsongen, 6 hemmamöten och lika många bortamöten återstår innan vi förhoppningsvis, via goda resultat på plan är tillbaka där vi hör hemma, i Allsvenskan 2014.

Kom ner till Behrn Arena du med, låt din röst och ditt engagemang bidra till den stämning som laget älskar att spela inför…

Jan Karlsson, vd ÖSK Fotboll

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908