Wirtanen: "Vi går bort oss på fasta"

Förstora bilden

En besviken Tommy Wirtanen hyllar de som hyllas bör efter måndagens förlustmatch på Behrn Arena, nämligen motståndarna i BK Häcken.

1-3 förlust mot Häcken, vad är dina intryck från matchen?

— Jag tycker det var en jämn match spelmässigt sett. Vi för matchen långa stunder men får inte utdelning på vårt övertag. Känslan på plan var ändå att målen skulle komma så småningom men istället är det de som gör dem. Hade vi fått första målet tror jag det hade runnit iväg åt andra hållet istället.

 

Vad tycker du om din egen prestation?

— Svårt att säga, det är så många känslor som rusar runt i huvudet så här precis efter matchen. Mest känns det bara dåligt, det är ju aldrig kul att vara försvarsspelare när man släpper in tre mål. Offensivt fungerade det väl okej, men det fanns ytor på kanterna som vi borde ha kunnat utnyttja bättre.

 

Du mötte hattrickskytten Jonas Henriksson på din kant. Hur gick det?

— Ingen kommentar... (skratt). Nej men i spelet ute på plan gick det bra. De slår mycket långt på Ranégie som skarvar mot Henriksson och Paulinho. Det spelet tycker jag vi i stort sett har kontroll på och kan avvärja på ett bra sätt. Det är på de fasta situationerna som vi går bort oss och där vi förlorar matchen.

 

Vad tycker du om Häckens spel?

— De är bra på det de gör. Man vet ju att de är kvicka i sitt omställningsspel och hugger på allt. På fasta situationer är de erkänt starka och man har inte råd att slarva på det sätt vi gör idag. En eloge till dem, de gjorde en bra match.

 

Ni talade inför matchen om att gå ut och vara aggressiva från start. Lyckades ni med det?

— Nja, inte tillräckligt mycket i alla fall. Stundtals i första halvlek tycker jag vi hade en bra press och aggressivitet. Jag kan inte säga att vi var mindre aggressiva än Häckenspelarna var, ur den aspekten var matchen jämn. Den stora skillnaden idag var att de var aggressivare i de avgörande lägen som uppstår i straffområdet, både offensivt och defensivt. Man tror man är nära och har kontroll på situationen men tyvärr har man inte det.

 

Hur har omställningen från anfallare till försvarare varit?

— Bortsett från idag har det gått bra (skratt). Nej men jag lär mig positionen mer och mer för varje match och känner att jag utvecklar mitt högerbacksspel. I början var det svårt att värdera situationerna, att veta när man ska kliva fram och när man ska falla. Det handlar mycket om självförtroende och det växer när man gör bra insatser. Lyckligtvis har vi ett mycket bra försvarsspel och många duktiga spelare som hjälper mig i den här nya rollen.

 

Hur har samarbetet med Astvald fungerat?

— Det har fungerat bra. Han är en duktig spelare som är lätt att spela med. Framförallt är han mycket tydlig i sina löpningar och visar vad han vill göra. Det underlättar för mig som inte är så rutinerad på högerbackspositionen.

 

Idag satte du till och med in en perfekt glidtackling. Ser du dig som försvarsspelare nu?

— Nja, det vet jag inte. Det spelar ingen roll för mig egentligen, så länge man inte gör bort sig (skratt). Tror nog att Sixten och Rickard ser mig främst som försvarare i dagsläget.

 

Du spelade en stund med en svart och en vit sko under matchen. Var det planerat?

— Nej, det var det inte. Hälen på min högersko sprack märkligt nog under matchen så jag var tvungen att byta ut den. Jag fick spela i en svart reservsko under tiden som de hämtade en av mina egna.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908