Tack för allt, Lisa Aronsson!

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

Inför säsongen 2022 återvände mittfältaren Lisa Aronsson till sin moderklubb ÖSK efter ett år i KIF Örebro. Sedan dess har hon varit ur spel under långa perioder på grund av en fotskada. Samma fotskada som nu tyvärr innebär att Lisa avslutar sin fotbollskarriär.

ÖSK Fotboll vill därför tacka Lisa för alla hennes insatser i den svartvita tröjan och önska henne varmt lycka till med sitt nya uppdrag som ungdomstränare.

Lisa Aronsson:
– För ungefär fyra år sedan small det plötsligt till i foten på en träning och jag kände direkt att något var fel. Det visade sig vara en stressfraktur i sesambenet i foten. Sedan dess har jag hela tiden begränsats av foten och aldrig riktigt kunnat träna på den nivå och i den mängd jag velat. Oändligt många läkarbesök senare fick jag träffa en läkare som påstod sig kunna operera foten med goda förhoppningar om att det skulle bli bra och det kändes självklart att ta chansen. Jag opererades våren 2022 med förhoppning om att vara tillbaka till höstsäsongen men operationen ledde tyvärr till det sämre.

– Efter operationen har jag hela tiden lidit av smärta både på planen och i vardagen. Att hela tiden ha ont och inte märka av någon förbättring har gjort att glädjen och motivationen till fotbollen sakta men säkert försvunnit. För att all den tid man lägger ner ska vara värt det, krävs det att fotbollen till största del innebär glädje och det har det tyvärr slutat göra. Jag vill kunna minnas tiden på fotbollsplanen som det bästa jag vet och något fint. Så efter många tårar och diskussioner har jag nu tagit det tuffaste beslutet jag någonsin gjort och lägger fotbollsskorna på hyllan.

– Det finns nog ingenstans jag spenderat så mycket tid som på Ekäng, GPP eller Behrn Arena, i just en ÖSK-tröja. Att få komma ner till träning eller match och träffa alla tjejer i laget om det så har varit ÖSK F03, ÖSK F17 eller ÖSK Dam har alltid varit dagens höjdpunkt för mig. Under mina 13 år i föreningen har jag utvecklats som fotbollsspelare och ledare men framförallt som människa tack vare alla underbara människor jag har haft omkring mig. Jag lämnar nu detta stora kapitel i livet och kommer se tillbaka på det med stor värme och glädje. Jag är evigt tacksam för ÖSK och alla människor som varit med och bidragit till alla fina minnen bestående av både medgångar, motgångar, skratt och tårar.

– Mitt ÖSK-hjärta slutar dock inte klappa här. Varje morgon tar jag mig ner till Ekäng för att jobba på just ÖSK Ungdom samtidigt som jag på kvällstid kommer spendera tid ute på planen men nu i en ny roll som tränare för framtidens stjärnor. Inte minst ser jag framemot att följa alla fantastiska tjejer i laget och är övertygad om att de kan åstadkomma något stort tillsammans som lag.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908