Olofsson och Andersson segerskyttar mot Västerås BK 30

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

I dagens träningsmatch på Behrn Arena mötte ÖSK:s damer Västerås BK 30. Matchen inledde jämnt men relativt händelsefattigt. I matchens 38:e minut skulle dock Amelia Olofsson spräcka dödläget när hon placerade in 1-0. Inga fler mål gjordes i den första halvleken. I den andra halvleken dröjde det inte mer än tio minuter innan Emilia Andersson utökade ledningen till 2-0. Därefter kom BK 30 in mer i matchen och hade flera chanser att reducera utan att lyckas. I stället var det ÖSK som gjorde matchens tredje mål efter ett mönsteranfall som avslutades av att Emilia Andersson fick placera in bollen i öppet mål. I matchens slutskede blev det dock lite spänning när Västerås reducerade till 3-1 och sedan även 3-2. Närmre än så kom de dock aldrig och ÖSK kunde gå segrande ur dagens match.

Dennis Gabrielsson, Huvudtränare ÖSK Fotboll:
– Vi gick ut till den här matchen och ville träna på att liga lägre i vårt försvarsspel under första halvlek. Vi fick lite för lite kontringar men överlag gör vi det bra. Det blir lite farligt när vi blir för sugna att vinna boll men annars gör spelarna det bra och följer planen. Vi har känt att vi behöver testa att försvara lågt för att kunna göra det när det krävs och att den här matchen var ett bra tillfälle för det. Så stora delar av den första halvleken är mycket bra och vi är nöjda med att ha ledningen i paus. I andra halvlek ska vi kliva upp högre och försöka äga mer boll. Spelarna ställer om på ett jättebra sätt och det är vi som driver den andra halvleken skulle jag säga. Vi gör även två mål. Under de sista tio blir det lite skakigt och där måste vi lära oss att inte bjuda motståndarna på målchanser och vara smartare i anfallsspelet. Jag tycker även att vi tappar lite av det lugn i det låga försvaret som vi visade upp under första halvlek. Där är vi inte i slutet idag och därför släpper vi in två mål. Det är så klart inte kul men majoriteten av dagens match är jag nöjd med.

– Nu kommer en period med mycket matcher vilket ska bli kul. Jag tror vi kommer gynnas av att matchas hårt under försäsongen. Men vi kommer att ha många spelare från FA17 under matcherna i distriktscupen och ge dem chansen att komma upp till oss och känna på det litegrann. Det kommer bli mycket speltid för alla och det kommer bli bra.

Nästa match för ÖSK:s damlag är en match i distriktscupen som spelas på onsdag den 22:a mars kl. 19:30 då vi möter Karlslunds IF FK hemma på Behrn Arena.

Statistik
Resultat: 3–2 (1–0)
ÖSK:s målskyttar: Olofsson (38'), Andersson (55', 75').

Startelva:
26. Ellen Portugues
– – – – – – – – – –
13. Clara Heiche
21. Olivia Stråle
19. Nellie Thörngren
– – – – – – – – – –
6. Agnes Andersson (K)
20. Rebecka Mannström
– – – – – – – – – –
22. Emelie Alfredsson
16. Lisa Bergman
10. Ella Gunnarsson
15. Amelia Olofsson
– – – – – – – – – –
12. Emilia Andersson

Ersättare:
1. Alice Hultman
3. Nathalie Sundqvist
5. Josefine Eklund
11. Cornelia Karlsson
14. Izabella Hurtig
18. Inda Dervisevic
23. Alva Hyttinen

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908