Akademins organisation 2023

Foto: Lovisa Lööw

ÖSK Fotboll är idag glada att kunna presentera den organisation som kommer att arbeta i och med klubbens akadademilag. En av förändringarna inför året är att Fredrik Holmquist kliver in i rollen som tillförordnad akademichef till dess att en ny akademichef rekryteras.

Under säsongen 2022 kvalificerade sig alla ÖSK:s tre äldsta akademilag, PA16, PA17 och PA19, för spel i Sveriges högsta serie för respektive åldersgrupp. Det innebär att ÖSK är en av endast elva föreningar som är representerade i Allsvenskan för alla de tre äldsta åldersgrupperna på akademinivå.

– Akademin är en viktig del av vår verksamhet och vi vill alltid bli bättre på utveckla och utbilda spelare. Därför känns det väldigt kul att vi under 2023 kommer kunna erbjuda våra spelare bästa möjliga matchmiljö för respektive åldersgrupp. Dessutom har vi en stark organisation runt akademin där Fredrik Holmquist kliver in i rollen som tillförordnad akademichef. Fredrik har jobbat med akademin under flera år i sin roll som Sportadministratör och haft ett tätt samarbete med vår tidigare akademichef Rickard Torstensson. När vi nu stod utan akademichef känns det naturligt att Fredrik skulle ta över det ansvaret till dess att vi har en permanent lösning, säger ÖSK:s vd och klubbchef Jonas Lindegren.

Fredrik Holmquist har varit anställd på ÖSK Fotboll sedan 2019 i rollen som Sportadministratör och koordinator för akademin. Nu kliver han omgående in i rollen som tillförordnad akademichef.

– När klubben stod utan akademichef kändes det självklart för mig att tacka ja till rollen som tillförordnad akademichef. Under mina år på ÖSK Fotboll har jag jobbat nära akademin och haft en tät dialog med alla tränare. Det gör lättare för mig att ta mig an den nya rollen på ett bra sätt, säger t.f akademichef Fredrik Holmquist.

Till säsongen 2023 fortsätter Pontus Björkman och Hampus Nylin som huvudtränare för PA17 respektive PA16. För PA19 blir det ett skifte där Eric Bodin Forselius tar klivet upp från assisterande tränare till huvudtränare.

– Till säsongen 2023 har vi fått ihop en stark organisation runt alla våra tre lag. Dels i form av tränare som varit med i många år och har stor erfarenhet av vår verksamhet och dels i form av nytillskott som vi tror kommer tillföra mycket. Dessutom har vi Patrik Anttonen och Martin Broberg som båda har gedigna meritlistor som spelare. Jag har fullt förtroende för alla våra ledare och ser fram emot säsongen 2023, avslutar t.f akademichef Fredrik Holmquist.

Ledarstaberna i sin helhet ser ut som följande.

PA19:
Huvudtränare:
Eric Bodin Forselius
Tränare: Felix Möller
Tränare: Sverker Lindström

PA17:
Huvudtränare:
Pontus Björkman
Tränare: Adam Jakobsson
Tränare: Gustav Nehmé

PA16:
Huvudtränare:
Hampus Nylin
Tränare: Oskar Westerlind
Tränare: Patrik Anttonen

Utöver de respektive lagens ledarstaber, innefattar organisationen även ett antal personer vars roller inte är specifikt knutna till ett av lagen. De ej laganknutna rollerna i akademins organisation är:

Akademichef: Fredrik Holmquist
Utvecklingschef & Tränarutvecklare:
Björn Cervin
Spelarutvecklare 15–19 år: Rickard Torstensson
Individuell tränare: Martin Broberg
Målvaktstränare: Harald Detlofsson och Göran Kring
Koordinator 10–15 år: Daniel Hasselstrand
Medicinskt ansvarig: Johan Eriksson
Materialansvar: Lars Andersson
Matchvärd:
Ove Blomberg

Följ ÖSK:s akademi på Instagram för att få reda på alla resultat och de senaste nyheterna om akademin. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908