Martin Broberg avslutar spelarkarriären och blir tränare i ÖSK

Foto: Bildbyrån / Johan Bernström

I dag står det klart att Martin Broberg avslutar sin spelarkarriär. Totalt blev det 74 tävlingsmatcher och 16 mål för Broberg under hans två sejourer i den svartvita tröjan. Martin kommer i stället påbörja en fotbollstränarutbildning och bli en del av ledarstaben kring ÖSK:s herrlag. Vi vill därför tacka Martin för hans insatser på fotbollsplanen och välkomna honom in i den nya rollen som tränare.

Martin Broberg kom till ÖSK för första gången under sommaren 2015 då han värvades in från Djurgårdens IF. Under hösten 2015 stod Martin för en succéartad höst och noterades för tio mål på 15 matcher. Därefter var Martin kvar i ÖSK fram till december 2016 då han flyttade till norska Odds BK.

I november 2018 återvände Martin till ÖSK Fotboll efter två år i Norge och under säsongen 2019 spelade han 18 allsvenska matcher. Därefter har Martin tyvärr dragits med stora skadebekymmer och varit borta från planen under längre perioder. Men trots skade- och sjukdomsproblem har Martin varit en viktig person för sina lagkamrater och en uppskattad kollega bland alla inom ÖSK.

Nu står det klart att Martin väljer att avsluta sin fotbollskarriär efter en lång och tuff rehabilitering av den korsbandsskada han ådrog sig under hösten 2021. ÖSK vill därför rikta ett stort tack till Martin för alla hans insatser på planen.

Att avsluta karriären redan vid 32 års ålder är så klart inget jag väljer att göra frivilligt. Det är ett tungt och svårt beslut att fatta. Jag har behövt inse att kroppen inte vill mer, att den säger ifrån. Att förklara vad fotboll betyder för mig är svårt. Men fotbollen är underbar och jag älskar allt med den och vad den kommer med. Kärleken och känslorna den sprider och ger. Fotbollen har gett mig några fantastiska ögonblick som jag aldrig kommer att glömma. Tack till alla er som jag fått chansen att spela med och till alla jag fått chansen att jobba med. Tack till de klubbar jag fått representera, dess supportrar och alla motståndare. Tack till alla ni som funnits där för mig under min karriär, i med och motgång. Tack, säger Martin Broberg.

Martin Broberg kommer dock att fortsätta verka i ÖSK då han nu tar klivet till att bli tränare i klubben. Under 2023 kommer Martin att påbörja tränarutbildningen DBA Elit och bli en del av Christian Järdlers ledarstab runt ÖSK:s herrlag. Som en del i sin nya roll kommer Martin även att bli en resurs för klubbens akademi och spendera delar av sin tid med akademilagen. Martin har skrivit på ett flerårigt avtal som tränare i ÖSK och påbörjar sin nya roll omgående.

Ett stort ögonblick. Att jag får chansen att kliva in i tränarstaben, under ledning av Christian, känns väldigt roligt och inspirerande. Jag är supermotiverad och kommer ge allt jag kan för att laget och klubben ska må så bra som möjligt. Jag har en stor tro på att vi kan bygga något långsiktigt riktigt bra och det känns naturligtvis hedrande och stort att klubben tror på mig på lång sikt och vill ha med mig på den resan, säger Martin Broberg.

– Det gläder mig också att jag kommer få chansen att kunna påverka klubbens framtid, ÖSK Fotbolls akademi. Jag har stor tro på att vi som klubb ska kunna utveckla egna spelare från akademin som tar sig hela vägen upp till a-laget, och förhoppningsvis även vidare ut i Europa. Där ligger en stor drivkraft hos mig. Jag hoppas och tror att jag med min erfarenhet och kunskap kan hjälpa spelare med att ta nästa steg i sin utveckling, avslutar Martin Broberg.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908