Valberedningens förslag på ny ordförande i Örebro SK

Foto: Ulla-Carin Ekblom

Valberedningen föreslår Lars Larsen som ny ordförande i Örebro SK.

Valberedningen Örebro SK
Lars har under en längre tid varit en av våra många potentiella kandidater till en plats som ledamot eller ordförande i styrelsen. En löpande dialog har därför funnits mellan valberedningen och Lars för att vi från valberedningens sida ska ha olika handlingsalternativ när situationen så kräver. Under en kort och intensiv period har vi nu haft konkreta samtal med Lars och fått ett glädjande positivt svar på frågan om Lars är beredd att mantla posten som ordförande i ÖSK.

Med Lars som ordförande kommer det hårda och målmedvetna arbete som påbörjats i ÖSK ha goda förutsättningar att bli framgångsrikt. Vi är övertygade om att Lars är en ordförande som kommer vara öppen för åsikter och samtal tillsammans med övriga styrelsen.

Lars erfarenheter kommer ge den sportsliga organisationen och vd med underliggande funktioner en styrning som är ändamålsenlig i klubbens fortsatta ambitioner.

Lars Larsen
Efter en lång karriär så slutade jag 2007 som professionell fotbollsspelare. Därefter fick jag möjlighet att fortsätta engagera mig i ÖSK genom olika styrelseuppdrag mellan 2008-2014. Under den tiden jobbade jag i olika chefsroller på Malmbergs Elektriska, Selga och Elektroskandia. Jag valde efter 2014 att pausa det ideella arbetet för att satsa mer tid med familjen och på min civila karriär. Jag har i många år jobbat med ledarskap, förändringsarbete, målstyrning, kommunikation etc . I dessa roller har min bakgrund och min erfarenhet från fotbollen varit till nytta, både när det gäller förståelse för lagarbete samt individuell prestation.

Efter många år som supporter ser jag återigen fram emot att återvända till ÖSK, om jag får förtroendet att bli invald som ordförande. Vi ska fortsätta bygga vidare på det Kent Persson med övriga i klubben har påbörjat. Vi återhämtar oss fortfarande efter två tunga säsonger, både ekonomisk, organisatorisk och det sportsliga. Vi ska återvända till allsvenskan och vi ska återuppta Örebro på kartan inom elitfotboll igen. Men det ska ske under ordnade förhållande där hela klubben är redo. När och hur det kommer att ske kan vi inte svara på i dagsläget. Det är tillsammans vi ska utarbeta den planen.

Förändringsresan är påbörjad. Jag känner mig taggad och redo att vara en del av det byggandet.

Fakta Lars Larsen
Född: 1970 i Odense, Danmark
Civilstatus: Gift med Sofia och har två döttrar på 17 och 19 år
Bor: I en villa i Örebro
Fotbollskarriär: 1987-2007
ÖSK-spelare: 2003-2007
ÖSK:s styrelse: 2008-2014
Jobb: Vd och delägare i EVIAB Gruppen AB. En mindre koncern med 4 bolag med en omsättning på ca 140 milj och 78 personer anställda

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908