ÖSK gör förändringar i organisationen

Foto: Bildbyrån / Johan Bernström

ÖSK Fotboll väljer att göra förändringar i organisationen. Christian Järdler tar över ansvaret som huvudtränare i ÖSK medan Axel Kjäll under den resterande delen av året kommer att arbeta med organisation och planering samt bistå styrelsen i olika frågor.

Styrelsen har i samråd med Axel beslutat att göra en förändring i organisationen för resten av säsongen. Syftet är att optimera klubbens resurser under hösten i alla delar av verksamheten.

– Detta är en lösning som jag själv föreslagit och resonerat med styrelsen om under en tid. Jag känner under rådande omständigheter att det är viktigt för klubbens bästa att göra denna förändring, säger Axel Kjäll.

Sommaren 2021 tillträdde Axel Kjäll rollen som Fotbollschef. Då styrelsen i ett tidigt skede av säsongen 2022 avslutade samarbetet med den förre tränaren valde man att i en svår situation åter ge huvudansvaret för laget till Axel.

– Axel har varit helt lojal mot klubben och trots att han fick en ny roll sommaren 2021 accepterade han att åter ta ansvaret för laget i en pressad situation. Hans lojalitet i alla lägen är beundransvärd och han har verkligen gett allt för klubben. Vi behöver Axels ledarskap och kunskaper på kontoret i nuläget. Han har en viktig uppgift i att hantera både planering, organisation och ekonomi inför 2023. Det finns mycket att göra i ett läge då vi inväntar vår nye VD Jonas Lindegren, säger ÖSK:s ordförande Kent Persson.

Christian Järdler rekryterades under våren 2022 som assisterande tränare. När klubben nu gör en organisationsförändring är det under rådande omständigheter självklart att han tar över huvudansvaret för laget.

– Jag har trivts bra i min roll i tränarteamet. När styrelsen ger Axel en ny roll och jag i samband med det fått frågan att ta över huvudansvaret är det självklart att jag accepterar rollen som huvudansvarig tränare. Jag är naturligtvis både redo och motiverad, säger Christian Järdler.

– Vi har fullt förtroende för Christian i rollen som huvudansvarig. Han är mycket kompetent och erfaren. Dessutom har han all nödvändig kännedom om nuvarande spelartrupp, säger Kent Persson.

Axel Kjäll har under en lång tid varit en nyckelfigur i ÖSK. Han kom till klubben 2013 och har haft flera funktioner i organisationen.

– Jag har varit länge i klubben och haft flera olika arbetsuppgifter. Det har varit en ära och en utmaning att hantera alla frågor och jag har gjort allt för ÖSK som verkligen är klubben i mitt hjärta sedan barndomen. Efter en lång tid i klubben har jag bestämt mig för att gå vidare och säsongen 2022 blir min sista i Örebro SK, avslutar Axel Kjäll.

Foto: Bildbyrån / Michael Erichsen

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908