Akademispelaren Buster Runheim skriver avtal med ÖSK

ÖSK:s 15-årige akademispelare Buster Runheim har idag skrivit på ett treårsavtal med klubben. Målvakten tillhör ÖSK:s PA17 och det nya avtalet sträcker sig fram till sommaren 2025.

– Buster är en spelare som besitter stor potential och som vi bedömer har goda chanser att bli en elitfotbollsspelare. Genom det här avtalet visar både han och vi som klubb att vi tror att förutsättningarna att ta klivet till seniorfotbollen finns i ÖSK. Han är en intressant spelare som haft en fin utveckling under sin tid i akademin och jobbar hårt i varje moment för att bli så bra som möjligt. Med sin inställning och målmedvetenhet är han ett föredöme för alla våra spelare i akademin, säger ÖSK:s akademichef Rickard Torstensson.

Buster Runheim började spela fotboll i Rynninge IK innan han som 13-åring tog steget till ÖSK Ungdom. Inför säsongen 2022 flyttades Buster upp till ÖSK:s akademi och PA16-lag. Men efter bara några månader blev han sedan uppflyttad till PA17 där han regelbundet spelat matcher, samtidigt som han varit i träning med både PA19 och herrlaget. Under säsongen har Buster även varit uttagen i herrlagets matchtrupp vid ett tillfälle samt varit på landslagsläger.

Som spelare är Buster en reflexsnabb målvakt med bra målvaktsteknik, även bra i luftspelet trots sin unga ålder. Tack vare bra speluppfattning och bra fötter så blir han en tillgång i speluppbyggnaden.

– Det känns riktigt bra att skriva på det här avtalet och jag är så tacksam för den här möjligheten ÖSK ger mig. ÖSK är en klubb som ligger mig varmt om hjärtat och jag ser fram emot att fortsätta min satsning i klubben, säger Buster Runheim.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908