Mållös hemmapremiär mot IK Rössö

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

IK Rössö Uddevalla gästade idag Behrn Arena när det var dags för damlaget att spela sin hemmapremiär. En förmodad toppmatch mellan fjolårets tabelltvå och trea i Division 1 Norra Götaland. Matchen inledde väldigt avvaktande och det syntes att det var två defensivt skickliga lag som inte gav sin motståndare något gratis. Allt eftersom tiden gick öppnades även matchbilden upp något, även om det fortfarande var jämnt och en kontrollerad matchbild över 90 minuter. ÖSK får nog ändå ses ha haft de bästa chanserna när både Sara Sandberg och Cornelia Karlsson hade varsin ramträff. Det blev dock inga mål på Behrn Arena idag vilket innebär att båda lagen får varsin poäng att ta med sig in i fortsättningen av seriespelet.

Dennis Gabrielsson, Huvudtränare ÖSK Fotboll:
– Känslan är att det är bra att hålla nollan och att vi fortsatt är obesegrade i år. Jag tycker att det känns som att vi har god kontroll i både försvars- och anfallsspelet. Vi släpper inte till särskilt många chanser bakåt, men vi har också svårt att skapa chanser framåt. Utfallet av matchen motsvarade vår förväntansbild. Rössö låg i ett 4-4-2, är väldigt kompakta och ville gå på omställning.

– Jag tycker att vi ska kunna vinna den här matchen. Man ska inte ta något från Rössö som är väldigt bra på att få matchen dit de vill och har ett starkt kollektivt försvar. Vi blir bättre i andra, kommer fram oftare i de ytor vi vill och får effekt av de byten vi gör. Vi har ett par ramträffar och skapar ändå lite tryck. Så jag tycker ändå att vi är värda mer än en poäng idag.

Nästa match i Division 1 Norra Götaland spelas den 23 april kl. 25:00 mot Lödöse Nygård IK på bortaplan.

Statistik
Resultat: 0-0 (0-0)
Byten ÖSK: Ebba Lundqvist ut - Eila Wennerholm in (xx'), Izabella Hurtig ut - Isabelle Fredriksson in (xx'), Emilia Andersson ut - Ebba Mannfolk in (91')

Startelva ÖSK
Ellen Portugués
Olivia Stråle - Caroline Zandén - Hanna Göthberg
Ebba Lundqvist - Agnes Andersson
Emelie Alfredsson - Cornelia Karlsson - Emilia Andersson - Izabella Hurtig 
Sara Sandberg

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908