Nordin Gerzic avslutar karriären efter säsongen

Foto: Bildbyrån / Johan Bernström

Nordin Gerzic har meddelat att han kommer avsluta sin fotbollskarriär efter säsongen. Gerzic har spelat mer än 300 matcher för ÖSK och innehar klubbrekordet för flest antal allsvenska matcher. Det är med den största respekt som vi kommer säga hej då till vår lagkapten.

– Mitt beslut att avsluta karriären har vuxit fram under året. För mig är ÖSK som en familjemedlem och klubben ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Men jag känner mig färdig och det här beslutet känns rätt, säger Nordin Gerzic.

– Jag är extremt stolt över vad jag har gjort under min fotbollskarriär. En spelare med min historia betyder såklart mycket för klubben men jag tror inte att ÖSK kommer ha svårt att klara sig utan mig. Nu blir det andra som får kliva fram och andra människor som får växa så som jag har vuxit.

Nordin Gerzic har en lång och gedigen karriär inom ÖSK. Från juniorlaget hela vägen upp i elitverksamheten. Den allsvenska debuten gjorde han 2007 och därefter har Gerzic flera framgångsrika säsonger i ÖSK-tröjan, med lilla silvret 2010 som en höjdpunkt. Han lämnade klubben under en kort period 2012 men det dröjde inte länge innan Gerzic återvände till ÖSK och bidrog starkt till att klubben tog sig tillbaka till Allsvenskan. Sedan dess har han varit ÖSK trogen och spelat över 300 matcher samt är innehavare av ett historiskt klubbrekord. Ända sedan debuten har Nordin Gerzic varit en konstant på ÖSK:s mittfält och han har dessutom de senaste åren burit kaptensbindeln med stolthet.

– Nordin har vuxit upp med Örebro SK och har under nästan hela karriären varit klubben trogen. Något som i dagens fotboll inte är så vanligt bland spelare av Nordins nivå och något som säger mycket om honom som person. Han har under sina år vuxit enormt, både som människa och spelare, och har de senaste åren välförtjänt burit kaptensbindeln, säger Axel Kjäll, Fotbollschef i ÖSK Fotboll.

– Jag tror att hans klubbrekord kommer att bli svårslaget och jag är stolt över att få ha jobbat tillsammans med honom under många av dessa år. Den ömsesidiga kärleken mellan honom och klubben, supportrarna samt staden Örebro gör honom för alltid till en svartvit legend.

Vi vill tacka Nordin för all tid och kraft som han har lagt ner för ÖSK under alla dessa år. Den stolthet, hjärta och passion som han har visat på och utanför planen går inte att beskriva med ord. Vi är evigt tacksamma för dina insatser och du kommer för alltid vara en legend i Örebro SK.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla som har stöttat mig under åren och till alla som har hjälpt mig att bli den människa jag är idag. Utan er hade jag inte stått här med klubbrekord och den här karriären. Supportrarna har alltid varit fantastiska mot klubben och mig som person. En av de tuffaste delarna med att avsluta karriären är att jag kommer sakna just den biten. Supportrarna har betytt extremt mycket för mig och ni betyder extremt mycket för klubben. Jag hoppas att ni fortsätter med det ni gör. Från botten av mitt hjärta, stort tack för allt, avslutar Nordin Gerzic.

Nordin Gerzic kommer att hyllas och tackas av i samband med herrarnas sista match för säsongen den 4:e december. Mer information om detta kommer vid senare tillfälle.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908