En stark föreläsning tillsammans med Erik Grönberg på Club 700

Vi har genomfört den andra delen i vår föreläsningsserie om psykisk hälsa. Erik Grönberg kom på besök och berörde alla i lokalen djupt. Erik delade med sig av sitt liv och om att vända ett mörkt förflutet till en inneboende styrka.

Erik tog oss med på en resa som startar i barndomens sexuella övergrepp och fortsätter genom missbruk, psykisk ohälsa, panikångest och slutligen upprepade självmordsförsök. Trots det mörka i livet så ligger hans fokus på att gå vidare och han är ett levande bevis på att man kan välja livet när det är som tyngst.

Det som ÖSK gör känns fantastiskt och att man tar frågan på allvar. Att man låter sina spelare börja samtala i ett forum som faktiskt gör skillnad, det tycker jag är viktigt.

– En idrottsförening har en livsviktig roll som fristad och samhällsaktör. Det som ÖSK gör känns fantastiskt och att man tar frågan på allvar. Att man låter sina spelare börja samtala i ett forum som faktiskt gör skillnad, det tycker jag är viktigt. Det är ett tecken på vilken kraft en idrottsförening har, säger Erik Grönberg.

Om man tänker på hur mycket tid vi spenderar tillsammans i vårt lag så är det jätteviktigt att den kulturen finns och att man har någon att prata med.

Vi vill som klubb ta ett ansvar och starta diskussioner där vi även vill utbilda inom ämnet psykisk ohälsa. Vikten av att få förståelse och hur viktigt det är att vi pratar med varandra och lyssnar av, skapar ett klimat där det är okej att prata om svåra saker. 

– Psykisk ohälsa finns i alla former och det är superviktigt att det lyfts och att vi pratar om det. Om man tänker på hur mycket tid vi spenderar tillsammans i vårt lag så är det jätteviktigt att den kulturen finns och att man har någon att prata med. Det ska vara en naturlig del och jag tror att detta är ett steg i rätt riktning, säger damlagets lagkapten Caroline Zandén. 

Hela detta initiativet som ÖSK gör är guld värt. Jag tycker fler klubbar och människor borde prata mer öppet om problem.

– Vi måste finnas där för varandra och prata. Hela detta initiativet som ÖSK gör är guld värt. Jag tycker fler klubbar och människor borde prata mer öppet om problem, säger herrlagets spelare Agon Mehmeti. 

Erik Grönberg har drivit flera framgångsrika projekt. 2016 startade han initiativet Inte ensam aldrig glömd för att stötta barn, unga och vuxna som har utsatts för sexuella övergrepp och/eller lider av psykisk ohälsa. För sitt arbete har han tagit emot flera utmärkelser. 2019 släpptes Eriks självbiografi, Inte ensam aldrig glömd. En bok som alla spelare och ledare i ÖSK fick med sig hem efter föreläsningen. 

– Det finns tabu inom vissa frågor och det är saker man inte ska prata om generellt i samhället och även kopplat till idrottsföreningar. Finns det en möjlighet för oss i ÖSK där lagen kommer varandra väldigt nära och där vi har ledare och spelare som kan hjälpa varandra så har vi gjort väldigt mycket som idrottsförening, avslutar Axel Kjäll, fotbollschef i ÖSK Fotboll. 

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908