Seger mot Torsby i säsongens sista match

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

I den avslutande omgången av årets upplaga av Division 1 Norra Götaland ställdes ÖSK:s damer mot Torsby IF hemma på Behrn Arena. ÖSK inledde matchen starkast och skapade ett par heta chanser redan under de första tio minuterna. Efter 18 minuter kom ledningsmålet när Isabelle Fredriksson nickade in 1-0. Därefter utökade ÖSK även till 2-0 genom Michaela Törnquist innan Torsby reducerade till 2-1. Strax innan paus lyckades ÖSK göra mål igen. Denna gång genom Olivia Puhls. I den andra halvleken gjorde ÖSK ytterliggare två mål. Först genom Sara Sandberg, som satte dit sitt 25:e mål för säsongen och därmed tog hem segern i skytteligan, och sedan genom Isabelle Fredriksson som satte sitt andra för dagen. Matchen slutade 5-1 vilket gör att ÖSK slutar på en tredjeplats i tabellen när vi summerar spelåret 2021.

George Papachristou, Huvudtränare ÖSK Fotboll:
–Sista matchen för säsongen, men samtidigt den första matchen när vi inte längre har chans på serieseger. Så det jag ville se idag var ett motiverat lag som spelar sitt spel. Efter den första halvleken leder vi med 3-1 men jag gillade inte alls vad jag såg. Vi var stressade och håller oss inte till vår matchplan. Vi lyckas inte få något kontrollerat passningsspel och slår bort alldeles för mycket bollar. Men trots det leder vi paus. Då snackade vi ihop oss och sa till varandra att vi behövde höja oss och göra det bättre i andra. Sedan kommer vi ut och gör det vi pratat om. Vi kontrollerar matchen på ett bättre sätt, precis som vi vill och lyckas göra två mål till. Det var kul att se att vi kämpade hela vägen in och det visade sig i den sista minuten när vi blockerar skott i straffområdet tre gånger om för att inte släppa in ett mål. Det var verkligen vad vi velat hela säsongen, att kämpa in i det sista.

– Allt som allt, har vi gjort en bra säsong. Jag är stolt över mina spelare, ledare och alla andra omkring laget. Nu tar vi ett kortare uppehåll innan vi kör igång igen ett tag inför julledigheten. Jag vill tacka alla runt i och runt laget för deras insats under året och understryka igen hur nöjd jag är över det här laget och vad de har åstadkommit under säsongen.

Statistik
Resultat: 5-1 (3-1)
Byten ÖSK: Antonia Jalkinger ut - Alicia Wood in (59'), Olivia Puhls ut - Linnéa Gerdtsson in (59'), Ida Zetterman ut - Filippa Sätterström Johansson in (59'), Ebba Lundqvist ut - Hester Stöckl in (71'), Isabelle Fredriksson ut - Izabella Hurtig in (86')
Mål ÖSK: Isabelle Fredriksson (18', 69'), Michaela Törnquist (30'), Olivia Puhls (44'), Sara Sandberg (53')

Startelva ÖSK
Rebecka Ayranci-Dahlberg
Michaela Törnquist - Caroline Zandén - Ebba Lundqvist
Olivia Puhls - Agnes Andersson - Ida Zetterman - Antonia Jalkinger - Ebba Mannfolk
Sara Sandberg - Isabelle Fredriksson

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908