Ömsesidigt utbyte på Örebros fotbollsskolor

Anna Meijer och Hussein Ali på besök hos ÖSK Ungdom på Ekäng IP.

 

Under sommaren kommer dam-, herr- och akademispelare besöka flertalet fotbollsskolor runt om i regionen och träffa över tusen barn och ungdomar. Fotboll är Sveriges största idrott och det är en stor tradition att föreningar ger barn och ungdomar chansen att delta och spela fotboll tillsammans under sommarens fotbollsskolor.

Vårt samhällsengagemang är en viktig del av vår identitet och fotbollen har en fantastisk kraft att samla människor. Dessutom bidrar det till ömsesidigt utbyte både för våra spelare och de tjejer och killar vi möter ute på fotbollsplanerna runt om i Örebro.

Kevin Walker, Michael Almebäck, Rebecka Ayranci-Dahlberg och Amanda Nordenby var på plats på Vretalunds IP och besökte fotbollsskolan hos Lekebergs IF.



– För oss är det viktigt att skapa relationer och synliggöra våra spelare i klubben som de fina förebilder de är för barn och ungdomar i Örebro. Vi vill bidra till att minska ojämlikheten och verka för allas lika värde och där har våra dam-, herr- & akademispelare ett stort inflytande, säger Carola Söberg, hållbarhetsansvarig på ÖSK.

Nordin Gerzic hos Mariebergs IK på Mariebergs IP.

 

 

– Det är en självklarhet för mig att få dela med mig av min resa och mina tips och erfarenheter som fotbollspelare till den yngre generationen. Att prata om vikten av att vara en bra kompis och stötta alla andra i gruppen. Det är något som är väldigt viktigt för mig. Kan man ge någon luft under vingarna och extra motivation till att idrotta, så är det värt varje sekund av min tid, säger Nordin Gerzic.

Vid sommarens slut kommer vi ha besökt upp mot femton lokala föreningar och träffat över tusen barn och ungdomar. Målet är att så många som möjligt i olika miljöer ska få chansen att träffa sina förebilder från ÖSK, där spelare som Anna Meijer, Hussein Ali, Elin Sjösten, Nordin Gerzic, David Kanto och Isabelle Fredriksson funnits på plats ute i Örebro.

Andreas Skovgaard, Johan Mårtensson, Elin Sjösten och Isabelle Fredriksson på besök hos Östra Almbys fotbollsskola.



– Jag minns själv när jag var liten och gick på fotbollsskolan när vi fick besök från seniorspelare. Det var höjdpunkten på veckan och jag såg verkligen upp till dem och de var förebilder för mig. Inget skulle göra mig gladare om jag i min roll nu kan bidra på samma sätt. Att skapa motivation och glädje till fotbollen och få unga tjejer och killar att spela fotboll, avslutar Elin Sjösten.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908