Tredje raka segern för damlaget

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

Det var ett ÖSK med två raka segrar i ryggen som reste till Skarsjövallen för att ta sig an Ljungskile SK. ÖSK inledde bäst men lyckades inte ta ledningen. Istället kunde Ljungskile SK sätta dit 1-0 efter 26 minuters spel. Efter sitt ledningsmål fortsatte hemmalaget ha övertaget men resultatet 1-0 stod sig in i halvtid. I den andra halvleken lyckades ÖSK kvittera genom Moa Arlebo i den 66:e minuten. Kort därefter kom också ledningsmålet när Cornelia Fernsten gjorde 1-2. Men Fernsten var inte klar där utan skulle också sätta dit 1-3 med drygt 10 minuter kvar att spela. ÖSK behöll sin ledning matchen ut och besegrade Ljungskile med 1-3. Det innebär att ÖSK står på nio poäng efter de tre inledande omgångarna och fått en riktigt bra start på säsongen.

George Papachristou, Huvudtränare ÖSK Fotboll:
– Matchen hade två bilder. I första halvlek är vi ganska bra första 20-25 minuterna. Sedan gör de mål och vi tappar det helt. Vi snackar ihop oss i paus och i andra halvlek går vi ut och dominerar, spelar vårt spel och gör det vi är bra på. Vi kommer ihop som lag och lyckas med en jättestark vändning. Så sett till helheten är det en rättvis seger och ett resultat jag är väldigt nöjd med.

– I pausen fokuserade vi framför allt på det som hände efter vi släppte in målet. Det var det första målet vi släpper in i år och vi reagerade inte alls bra på det. Vi tappade det helt, var inte där för varandra och spelade som individer istället för ett lag. Så vi sa till varandra att resultatet inte skulle vara det viktiga idag. Bara att vi skulle börja spela som ett lag igen och spela vårt spel som vi kom hit för att göra. Jag är jättenöjd och stolt över tjejerna. Det var en stark vändning och de gjorde verkligen det vi kom överens om i paus.

– Så klart är jag nöjd med att ha tre vinster och nio poäng så här långt. Men det jag är mest nöjd med är att vi kommer ihop mer och mer som ett lag och att vi skapar bra relationer med varandra. Stämningen blir bättre och man kan se att det vi tränar på ger resultat i matcherna. Vi går alltid för tre poäng så det är klart jag är nöjd. Men vi måste fortsätta jobba för nästa match för att bygga vidare på det här nu.

Statistik
Resultat: 1-3 (1-0)
Målskyttar ÖSK: Moa Arlebo (66'), Cornelia Fernsten (73', 81')
Byten ÖSK: Elin Sjösten ut - Hester Stöckl in (44’), Agnes Andersson ut - Linnéa Gerdtsson in (46'), Ebba Lundqvist ut - Ebba Mannfolk in (68'), Isabelle Fredriksson ut - Antonia Jalkinger in (88'), Moa Arlebo ut - Michaela Törnquist in (88').

Startelva ÖSK
Rebecka Ayranci-Dahlberg
Elin Sjösten - Caroline Zandén (K) - Hanna Göthberg
Moa Arlebo - Agnes Andersson - Ebba Lundqvist - Matilda Wennberg - Olivia Puhls
Isabelle Fredriksson - Cornelia Fernsten

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908