Andreas Skovgaard återvänder till ÖSK Fotboll

ÖSK Fotboll kan med stor glädje meddela att mittbacken Andreas Skovgaard återvänder till klubben. Den 23-årige dansken var utlånad till ÖSK förra säsongen men ansluter nu permanent efter att ha avbrutit sitt kontrakt med SC Heerenveen i den holländska högstaligan Eredivisie. Skovgaard välkomnas tillbaka och skriver ett avtal på två år.

– Det är både med glädje och stolthet vi kan välkomna Andreas tillbaka till Örebro, den här gången med en permanent övergång. Andreas var enligt mig en av Allsvenskans bästa försvarare förra säsongen. Att skriva kontrakt med honom har varit en prioritet och jag är väldigt glad att vi har kunnat ro detta i hamn. Andreas kommer vara en viktig pusselbit i klubbens satsning, säger Axel Kjäll, Manager i ÖSK Fotboll.

Andreas Skovgaard startade sin karriär i danska FC Nordsjaellands akademilag och blev 2016 uppflyttad till A-laget. Under sina två år där spelade han 77 ligamatcher samt 5 matcher i Europa League. 2018 valde han efter avslutat kontrakt att satsa på en utlandskarriär och gick då till den holländska klubben SC Heerenveen. Skovgaard har under förra säsongen varit utlånad till ÖSK Fotboll och var en publikfavorit när säsongen summerades. Han har även spelat för Danmarks ungdomslandslag: U19 och U20.

– Det är väldigt kul att komma tillbaka till ÖSK. Vi hade en bra säsong tillsammans förra året så det känns naturligt att fortsätta. Jag ser fram emot att ta vid där vi avslutade och hoppas att vi kan växa ännu mer som lag. Det här känns som en bra lösning både för mig och klubben, säger Andreas Skovgaard.

Skovgaard kommer till Örebro i helgen och är aktuell för spel inför cupmatchen mot Trelleborgs FF.

Andreas Skovgaard
Född: 1997-03-27
Längd: 185 cm
Position: Försvarare
Tidigare klubbar: FC Nordsjaelland och SC Heerenveen

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908