ÖSK rekryterar ny tränare till A-laget

Foto: Bildbyrån / Mathias Bergeld

ÖSK Fotboll presenterar stolt Ulf Kristiansson som ny assisterande tränare för herrtruppen. Ulf, som har en lång och bred erfarenhet inom elitfotbollen, kommer närmast från rollen som förbundskapten till damernas U23-landslag och skriver nu ett treårsavtal med klubben.

– Ulf har länge varit en drömkandidat att få in i teamet. Han har en väldigt bred kompetens med extra spets inom områden som utveckling och analys. Han har suttit i ett viktigt förbundsuppdrag och det har länge varit osäkert om vi skulle kunna få loss honom, men med mycket god vilja från SvFF har vi nu lyckats, något jag är väldigt glad över, säger Axel Kjäll, Manager i ÖSK Fotboll.

Ulf Kristiansson har en gedigen karriär bakom sig och har haft betydande roller i både akademier, allsvenska lag och landslag. Han har bland annat varit assisterande tränare i AIK och 2010 ingick han i Lars Lagerbäcks ledarteam som analytiker för Nigerias landslag i samband med Fotbolls-VM. De senaste åren har han arbetat för Svenska Fotbollsförbundet, inledningsvis som förbundskapten för ungdomslandslag för att sedan 2018 ta över ansvaret för Sveriges U23 Dam. Kristiansson skriver nu ett treårsavtal med ÖSK Fotboll.

– Jag är väldigt glad att ta det här steget. ÖSK är en stabil och proffsig klubb med hög status i svensk fotboll och jag är imponerad över det arbete som sker i klubben. Arbetssättet i teamet är modernt och utvecklingsorienterat, vilket tilltalar mig. Jag känner Axel och flera andra personer i verksamheten väl och det som känns extra spännande är att klubben är på väg att ta ytterligare steg. Jag är tacksam för att SvFF varit flexibla och hjälpsamma i den här processen så jag kan komma igång med mitt nya uppdrag så snabbt som möjligt, säger Ulf Kristiansson.

Ulf Kristiansson börjar formellt den nya rollen den 1:a februari men kommer redan i helgen besöka Örebro för att träffa ledare och spelare samt börja sätta sig in i arbetet.

Ulf Kristianssons tränarkarriär:
2001-03 AIK Ungdom
2003-04 Hammarby Ungdom
2004-06 BK Forward Ungdom
2005 FC Café Hälls (ass).
2006-07 Stene IF Herr
2007 Matchanalytiker Örebro SK
2007-13 Matchanalytiker SvFF
2010 Matchanalytiker Nigeria A herr
2011-13 Ass F19-landslaget SvFF
2013-15 Ass. AIK Herr.
2016-17 Förbundskapten F15-F17
2018- Förbundskapten U23 dam och Future Team pojklandslag

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908