Nahir Besara återvänder till ÖSK Fotboll

Under onsdagen blev det klart att Nahir Besara återvänder till Örebro. Under två och ett halvt år gjorde Besara succé i ÖSK och stod för 24 mål och 22 målgivande passningar. Den 29-åriga offensiva mittfältaren kommer närmast från Pafos FC på Cypern och hans nya kontrakt sträcker sig över hela den allsvenska säsongen 2020.

– Det känns väldigt bra att kunna hälsa Nahir välkommen tillbaka till ÖSK. Det är en av allsvenskans bästa offensiva spelare och en fantastisk människa som vi känner väl från hans tidigare sejour hos oss. Vi får en poänggörare, en grym passningsfot och en spelare som är väldigt taktiskt skicklig såväl offensivt som defensivt. Han kommer tillföra mycket både på och utanför planen med sina ledaregenskaper, säger Axel Kjäll, manager i ÖSK Fotboll.

Nahir Besara startade sin karriär i Assyriska innan han 2013 tog steget över till Hammarby där han slog igenom ordentligt. Han var en tongivande spelare när Hammarby tog steget upp i Allsvenskan. Efter en sejour i Turkiet återvände Besara till Sverige och ÖSK sommaren 2016, där Besara snabbt visade att han var en av de bästa offensiva spelarna i Allsvenskan. Efter ett och ett halvt år i Saudiarabien och Cypern återvänder nu alltså Besara till ÖSK där han återförenas med Axel Kjäll.

– Jag är verkligen glad att vara tillbaka. Örebro är som hemma för mig. Jag känner många av spelarna och människorna i föreningen. Det är en fin klubb, och jag värdesätter Axel väldigt högt. Dessutom har supportrarna alltid varit grymma, jag vet att de har visat att de vill ha mig här och jag ser fram emot att få visa dem den fotboll jag kan spela. Klubben är i ett spännande läge och en sak som sticker ut sedan sist jag var här är att de har en ännu tydligare satsning med många unga, lovande spelare, säger Nahir Besara.

Avtalet är skrivet över en säsong. Men både Kjäll och Besara trycker på att det inte behöver vara en kortsiktig lösning.

– I det osäkra läge som vi befinner oss i så var det här en lösning som passade alla parter på ett bra sätt. Nahir har visat en stor vilja att komma hit och klubben befinner sig i en tuff ekonomisk situation. Därför har det här blivit en bra lösning, att börja med ett avtal över den här säsongen. Vi är båda öppna för och positiva till att det här kan bli på längre sikt, säger Axel Kjäll.

Nahir Besara ansluter till ÖSK omgående och gör sin första träning imorgon torsdag.

Fakta om Nahir Besara
Född: 1991-02-25
Längd: 182 cm
Position: Offensiv mittfältare
Klubbar: Assyriska, Hammarby, Göztepe, ÖSK, Al Feiha, Pafos

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908