ÖSK Fotboll genomför korttidspermitteringar

Foto: Bildbyrån / Johan Bernström

ÖSK Fotboll korttidspermitterar all sin heltidsanställda personal. Detta är en del i den handlingsplan vi arbetar med för att hantera följderna av Coronapandemin. ÖSK har involverat samtliga personalgrupper i beslutet och permitteringarna omfattar såväl all kontorspersonal som spelare och ledare i A-laget. Alla har ställt sig bakom beslutet för att hjälpa klubben under de omständigheter som råder.

Coronapandemins effekter på ÖSK Fotboll är stora. Allsvenskan är framskjuten och det ekonomiska läget är av flera anledningar väldigt ansträngt. ÖSK jobbar med en handlingsplan för att både spara kostnader och säkra så mycket intäkter som möjligt.

Idag blev det helt klart att ÖSK korttidspermitterar sin personal. För den sportsliga personalen, spelarna och ledarna i A-truppen, gäller korttidsarbetet initialt till den 3 maj och för kontorspersonalen till den 31 maj. Detta innebär att personalen under denna period går ner i arbetstid och lön i enlighet med de nya reglerna runt korttidsarbete.

– Vi har jobbat aktivt med frågan om permitteringar sedan ett par veckor. Efter att ha löst allt med kollektivavtal och lokala fackliga förhandlingar så är det nu vår rätt som arbetsgivare att fatta beslut om detta. Men för oss har det varit viktigt att involvera våra personalgrupperingar i frågan och göra detta i gemensam dialog. Det har inte varit någon tvekan, utan alla har räckt upp handen och sagt att det är en självklarhet att ställa sig bakom detta för att hjälpa klubben, säger Simon Åström, vd på ÖSK Fotboll.

Han berättar vidare om vikten att personalen är med och bidrar i detta läge.

– Vårt ekonomiska läge är ansträngt med tanke på allt som händer. Personalen har öppnat upp för att vara med och hjälpa till på ett föredömligt sätt. Vi har en fantastiskt fin kultur, en familjär stämning där vi hjälps åt i alla lägen. I ett sånt här skede blir man också överväldigad över allt stöd som finns runt klubben. Många har det tufft just nu, men ändå ser vi mängder av företagare och privatpersoner som är med och skickar kärlek och bidrar med pengar. Då är det självklart ännu viktigare att all vår personal är med och bidrar. ÖSK betyder så mycket för så många och det är bara tillsammans vi kan ta oss igenom den här situationen, säger Simon Åström.

ÖSK:s lagkapten Nordin Gerzic har varit med i diskussionerna runt permitteringarna. För honom är det ingen tvekan om att det är ett steg för att hjälpa till.

– Jag är stolt över att vara lagkapten för ÖSK och över den spelartrupp vi har idag. För mig har det varit en självklarhet att göra vad jag kan. Jag har ÖSK i hjärtat och har varit här länge. Även spelartruppen har varit öppen med att hjälpa klubben på alla sätt de kan. Det är otroligt att se den sammanhållning vi har i klubben och det stöd vi får från alla våra supportrar, säger Nordin Gerzic.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908