ÖSK rekryterar ny tränare och Daniel Bäckström lämnar

Foto: Bildbyrån / Marius Simensen

ÖSK presenterar stolt Vitor Gazimba som ny assisterande tränare för A-laget. Vitor kommer närmast från rollen som huvudtränare för Kongsvinger i den norska OBOS-ligan. I samband med detta lämnar assisterande tränare Daniel Bäckström ÖSK Fotboll för en ny roll i Malmö FF.

Under vintern har Daniel Bäckström fått ett jobberbjudande från Malmö FF och bett om att få lämna klubben, trots att han har ett år kvar på sitt avtal. Simon Åström, vd för ÖSK, beskriver hur man hanterat frågan.

– En förutsättning för att låta Daniel lämna i förtid har varit att vi skulle hitta en ny tränare som kan utveckla vårt team och arbetssätt. Efter en snabb, men ändå gedigen rekryteringsprocess har vi hittat det vi sökt i Vitor, en tränare som kan tillföra ny kompetens och bidra till att utveckla vårt arbete. Det är en modern, välutbildad tränare med mycket relevant erfarenhet och en person som kan ta ett stort ansvar, något som krävs i denna roll i och med Axels manager-uppdrag. När vi lyckades få hit Vitor så såg vi att den bästa lösningen för alla parter var att låta Malmö lösa ut Bäckström från sitt avtal med oss.

Vitor Gazimba är utbildad i Portugal med bland annat en master inom Sports and Physics. Efter internships hos Benfica flyttade han till Norge där han varit de senaste sex åren. Han har jobbat med både A-lag och akademier i olika roller och det senaste året har han varit huvudtränare för Kongsvinger i den norska OBOS-ligan. I rekryteringsprocessen har Axel Kjäll och styrelsens sportgrupp varit fullt involverad.

– Vi har generellt en bra koll på tränarmarknaden och har i denna process tittat närmare på ett tiotal namn. Jag har träffat fyra kandidater för intervjuer och jag tycker att Vitor passar perfekt in på det vi söker. Han är välskolad och kommer tillföra nya dimensioner kopplat till fotbollsutveckling, metodologi och analys. Dessutom är min bild att det är en duktig ledare och tränare, något som de referenser vi tagit styrker. Det var inte givet att låta Bäckström gå, men nu har vi en lösning som jag tror kommer utveckla oss både på kort och lång sikt, säger Axel Kjäll.

Ambitionen är att anställningen med Vitor ska bli långvarig, men eftersom processen gått snabbt har parterna enats om att initialt skriva avtalet över 2020 för att få en möjlighet att lära känna varandra bättre innan ett beslut om framtiden därefter tas. Både Axel Kjäll och Simon Åström vill tacka Bäckström för hans engagemang under tiden i ÖSK.

– Vi respekterar Bäckströms önskan och tackar honom för det jobb han gjort i ÖSK. Han har varit en viktig person i vår organisation och en omtyckt kollega som lagt ner ett hårt jobb för ÖSK. Vi önskar honom lycka till framöver.

Övergångarna kommer ske omgående och Vitor börjar sitt nya uppdrag redan på måndag.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908