Förlust för ÖSK hemma mot J-Södra

På fredagseftermiddagen kom Jönköpings Södra IF på besök till Behrn Arena. I en chansfattig första halvlek lyckades bortalaget ta ledningen genom en straff som Edin Hamidovic förvaltade. Efter halvtidspausen kom ÖSK framåt oftare och skapade en del chanser. Noel Milleskog hade den bästa möjligheten men lyckades inte hitta nätet. I stället utökade Jönköpings Södra till 2-0 vilket också blev slutresultatet.

Efter förra helgens storseger mot Linköping, spelades säsongens andra träningsmatch mot Superettanlaget Jönköpings Södra. I den sjunde minuten spelade Bergmark in ett inlägg från vänster som sånär når Jake Larsson men bollen rinner ner till Jönköpings södras målvakt Frank Pettersson. En kvart senare spelade Jake Larsson fram Robin Book som inte fick till mottagningen vilket gjorde att Jönköpings Södras målvakt hann emellan. Efter dryga halvtimmen fick Jönköping en straff efter att Benjamin Hjertstrand hakat i en motståndare som föll till marken och Al-Hakim satte pipan till munnen och pekade på straffpunkten. Edin Hamidovic förvaltade möjligheten och gav Jönköpings Södra ledningen med 1-0.

Andra halvlek var mer händelserik där ÖSK flyttade upp positionerna från start. J-Södra skapade dock ett par vassa lägen, bland annat ett friläge som Oscar Jansson kom ut bra på och räddade. ÖSK:s farligaste chanser fick den pigga inhopparen Noel Milleskog. Efter en fin räddning på hans första chans fick han i minut 71 ett bra läge efter ett fint inspel från Kevin Wright, men fick inte bra träff och bollen studsade över ribban. Jönköpings andra mål tillkom med tio minuter kvar av matchen. Efter en lång hörna stod försvararen Elias Gustafson vid den bortre stolpen och sköt till bortalaget in 2-0 via ribbans underkant.

Vi fick även se en debut i ÖSK-tröjan för nyförvärvet David Seger. Den offensiva mittfältaren anslöt under gårdagen från Division 1- klubben Sollentuna FF och fick hoppa in i den 86:e matchminuten. Dessutom gjorde Arvid Brorsson, som hoppade in i den 76:e minuten, sin första match sedan sin skada den 21 augusti 2019. Kul att se honom i spel igen efter så lång frånvaro.

Statistik
Resultat: 0-2 (0-1)
Mål: 30’ 0-1 Edin Hamidovic (Straff), 80’ 0-2 Elias Gustafson.
Domare: Mohammed Al-Hakim

Startelva ÖSK första halvlek
Oscar Jansson
Daniel Björnquist (Ut 45)– Albin Granlund - Helmer Andersson (Ut 76) - Kevin Wright (Ut 76)
Dennis Collander (Ut 59) – Niclas Bergmark (Ut 76) - Benjamin Hjertstrand
Jake Larsson (Ut 45) - Erik Björndahl (Ut 69) - Robin Book (Ut 86)

Byten
45 min: Noel Milleskog och Hussein Ali
59 min: Daniel Björkman
69 min: Nadir Ayéva
76 min: Arvid Brorsson, Nordin Gerzic och Alfred Ajdarevic
86 min: David Seger

Text: Andreas Ekberg & Martin Eriksson

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908