Marcus Birro: "ÖSK är hösten 2019 inte vilken klubb som helst"

För mig är rättvisa en känsla av det goda till sist når fram till den som förtjänar det. Alltså behöver man göra sig förtjänt av denna rättvisa. Örebro SK förtjänade sannerligen den där sena kvitteringen. Faktum är att man förtjänar mer än så.

Örebro äger matchen. Man skapar chanserna. Man ser ut att ha läget under kontroll. Bolltempot är högt men tryggt, långbollarna mot Carlos något mer frekvent slagna. Det ser bra ut.

Defensiven sitter där den ska första halvan av matchen. Men sedan är det en individuellt skicklig prestation som sätter duktige Robin Söder i ett bra läge när han vallar 0-1 bakom Jansson.

Örebro SK spelar sin bästa hemmamatch för säsongen. Laget ser stabilt ut genom alla lagdelar, Jake Larsson leker Maradona när han kommer löpande med bollen i hög fart och flera för dagen svartklädda göteborgare faller som sotiga soldater längs vägen…

Jake Larsson tillhör de där spelarna som aldrig rättar sig efter andras regler och begränsningar. Jake skapar sin egen match varje gång han spelar.

Det är episkt fint att se.

Jag förstår att lag från från flera länder och ligor varit på plats för att kolla på honom.

ÖSK dominerar fullständigt och i den där pressen och det greppet slinker så klart Robin Söder ut och klackar in 0-2 för IFK.

Plötsligt är det som att se helvetet öppna sig under Behrn Arena. Det är som att se en bisarr spegelvänd version av bortamatchen mot IFK Göteborg den 1 juni.

Ska det bli likadant nu, fast tvärtom?

Vilket annat lag som helst hade gett upp där. Men Örebro SK är hösten 2019 inte vilken klubb som helst.

Det är en klubb som broderat in de tre ledorden i sina hjärtan; Stolthet! Hjärta! Passion!

Det är också väldigt vackert att se både spelare och ledare konstatera att full rättvisa inte hade skipats eftersom ÖSK inte vann matchen!

Den inställningen älskar jag.

Mäktigt också att se Martin Broberg komma tillbaka efter sin straffmiss och vara den som serverar läget fram till 2-2.

Till och med IFK Göteborgs tränare Poya Asbaghi höll efter matchen med om att Örebro var klart bättre.

Hade det funnit ett pris till ett lag som både med kvalité, finess, mod, passion, hjärta och övertygelse aldrig ger upp, så skulle det priset ställas i mitten på välkomstdisken inne på Örebros kontor.

Marcus Birro

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908