"Varje resa någonstans startar med en längtan, en dröm"

Det är en rättighet att få drömma stort. Att stå på en plats i världen och sedan ställa sig på tå för att se längre. Är det inte det som driver varje människa? Jag tror ingen kommer tacka mig när jag ligger på dödsbädden för att jag drömde realistiskt. När jag ser tillbaka på mitt eget liv är min enda ånger att jag inte tog i ännu mer, att mina mål inte sträckte sig ÄNNU lite längre. Jag vill inte dö med frågan ”Kunde jag gjort, drömt, längtat mer” på tungan och bakom ögonlocken.

Därför älskar jag när Örebros sportchef Magnus Sköldmark i senaste avsnittet av Studio ÖSK berättar att inom fem år kommer Örebro SK vara en maktfaktor i svensk fotboll och vara en av sex lag som omsätter mest pengar.

Man kan sucka tungt. Man kan himla med ögonen. Man kan gnälla i tysthet.

Själv lyfter jag på hatten. Det är exakt så man måste resonera. Det är exakt så man tänder en fackla i varje mörk gränd. Det är exakt så man vrider det allra sista ur varje dedikerat svartvitt hjärta.

Det finns något befriande i att vägra rätta in sig i en fördömd näringskedja. Att tro att något är möjligt att genomföra är alltid det första steget mot förverkligande. Att däremot luta sig tillbaka och förlika sig med varje rådande tillstånd är det enda sättet att förbli där man är. Varje resa någonstans startar med en längtan, en dröm. Den här världen behöver fler drömmare, inte färre.

Jag högaktar människor som kommer samman och sätter sig ner och ritar ut en väg på kartan. När man har en dröm och bestämmer sig för att följa den gör man sig sårbar. Givetvis kommer kråkorna samlas på blåsta telefonledningar och hoppas att drömmen skjuts i sank.

Men grejen med drömmar är att de aldrig dör. Bara genom att faktiskt tro att det är möjligt att bli en av Sveriges viktigaste och bästa fotbollslag så har ÖSK vunnit det vackraste som går att vinna.

Dessutom är det mycket som går åt rätt håll. ÖSK har Sveriges häftigaste tränarteam, arbetet med ungdomsakademin har börjat bära frukt, staden Örebro har ett stort upptagningsområde, klubbens arbete med näringslivet är av hög klass.

När jag var ung drömde jag om att bli författare. Exakt alla jag möte hånlog, en del i smyg, de flesta helt öppet. Min lärare i svenska sade det rakt ut, två dagar före min student; ”Du kommer aldrig lyckas bli författare, Marcus.”

Allt detta motstånd blev eld under allt det jag drömde om. Idag har jag givit ut tjugo böcker. Jag blev författare.

Likadant med ÖSK och planen att bli en av Sveriges största och bästa klubbar. En dag står ni fans där med er halsduk och undrade vad det var som hände. En vacker dag på Behrn Arena vrider ni er blick mot himlen efter den ultimata segern och tackar er lyckliga stjärna över att ni får vara med om det ni är med om.

Grunden till den verkligheten är en dröm som läggs idag.

För Sportklubben,
Marcus Birro.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908