Öppet brev från ÖSK Fotbolls ordförande Carl pauly

En ny säsong och nya tider!

Kära medlemmar, supporters, partners, Örebroare och alla andra,

Snart kickar allsvenskan igång igen och vi är många som väntat. För den som tror att vi gick i dvala efter den sista matchen i höstas för att vakna till nu till säsongstart, kan jag meddela att det varit full fart här i klubben.

På många sätt är vinteruppehållet en mycket intensiv tid. Här skapar vi oss de förutsättningar som vi har att leva med under kommande säsong. Förstås pågår det mycket kring det sportsliga med spelare som ska ut och in, men det är även intensivt på övriga delar av kontoret, med fullt fokus på försäljning, partnerskap och organisation. Allt det här leds av vår VD Simon Åström.

Styrelsens roll är att se till att vi har en långsiktig plan att jobba efter, att verksamheten sköts enligt planerna, samt att vi ser till att det finns en verkställande ledning på plats som är lämpliga att göra jobbet. Sedan har vi förstås ett intresse av att ÖSK uppfattas på ett korrekt och rättvist sätt. Därav det här brevet från mig.

ÖSK har i sin vision en tydlig inriktning som säger att vi vill slåss om allsvenska medaljer och därmed ta oss ut i Europa. Det är en del av den vision som funnits i flera år och när vi återigen hamnat i mitten av tabellen, så väcker det förstås frågor kring vilken ambitionsnivå vi egentligen har.

För att vara glasklar; vi vill vinna allsvenskan. Om du frågar mig om jag tror vi gör det 2019 så svarar jag nej, men vi kommer påbörja en resa på vägen mot toppen. Tiden är inne för ÖSK.

Min personliga reflektion är att det inte är visionen som varit fel, däremot har det inte funnits förutsättningar att leverera på ett sådant sätt att man upplever att vi jobbar mot visionen. Vi har dock tagit viktiga steg de senaste åren och har en stark grund att bygga vidare från.

De senaste åren har fotbollen och samhället förändrats och ÖSK måste hänga med i tiden.
Rent sportsligt så ser vi att allsvenskan börjar skiktas upp i de klubbar som har och de som inte har. Från att vara en mycket jämn liga börjar vi nu se större skillnader mellan klubbarna i vilka förutsättningar som finns. Främst är det storstadsklubbarna som drar ifrån.

Så frågan är var Örebro och ÖSK ska vara i framtiden? Vi kan idag välja mellan att vara en storstad eller en stor småstad. Jag väljer att vara storstaden. Vi måste ta oss an Malmö, AIK, Hammarby, Djurgården och de andra. För att vi ska göra det måste vi öka på alla områden; omsättning, intäkter, publiksnitt och allra viktigast måste vi vinna fler matcher. Annars går inte ekvationen ihop.

ÖSK kan inte göra kortsiktiga satsningar och bara hålla tummarna för att det ska gå bra. Det är heller inte på det sättet som den här föreningen är uppbyggd, det är inte vår historia och det kommer heller inte vara vår framtid. Vi måste långsiktigt bygga vårt lag, vi har de senaste åren ökat vårt fokus på akademin för att utbilda och fostra egna talanger, ett arbete som redan givit resultat då vi ökar vår ranking i de utvärderingar av akademier som sker och vi har lyft upp flera egna talanger i A-truppen än tidigare. Vårt fokus på akademin kommer bara att öka, det är framtiden för oss och vi känner oss trygga i att vi nu har den sportsliga organisation som krävs för att få utväxling i allt hårt jobb.

Intresset kring ÖSK bygger förstås på hur vi presterar, men vi bedöms på andra saker också. Det är helt i sin ordning, för om man har hög svansföring så ska man kunna backa upp det också. Två helt andra saker än fotbollen har skapat reaktioner under försäsongen, vårt träningsläger i Dubai och vårt beslut att engagera Marcus Birro som skribent och poddare. Låt mig bara kort ge styrelsens bild.

Träningslägret i Dubai
Eftersom säsongen numera drar igång redan i februari är ett träningsläger i plusgrader en viktig del att kunna förbereda laget på bästa sätt. ÖSK kommer alltså även fortsättningsvis åka på träningsläger. Sen kommer ju frågan om Dubai är en lämplig destination för ÖSK. Njae, får man väl konstatera så här i efterhand.

När vi diskuterade frågan om Dubai och träningslägret var vi mycket väl medvetna om att det finns stora frågetecken kring resmålet. Vi fattade beslutet att åka på sportsliga grunder, men vi tog även tillfället i akt att tillsammans med Civil Rights Defenders utbilda spelare och ledare i ämnet. Idrottens sätt att hantera demokrati- och rättighetsfrågor har traditionellt sett inte varit att bojkotta. Istället har vi ansett att vi med idrott kan bygga broar och skapa band mellan kulturer.

Vi är naturligtvis helt medvetna om att tiderna, på ett bra sätt, har förändrats och att andra aspekter än sportsliga måste vägas in för ett välgrundat beslut. Helt enkelt; platsen för vårt träningsläger ska inte behöva väcka ont blod bland supportrar och medlemmar. Det kommer vi jobba för framåt.

Engagemanget av Marcus Birro
Vi har idag ett antal viktiga och kraftfulla plattformar där man kan följa ÖSK. Engagemanget är högt och det är även kraven på att vi ska fylla dessa med bra och intressant innehåll.

Vår långsiktiga ambition är att vi hela tiden ska leta efter nya infallsvinklar på hur man kan skildra ÖSK; både med perspektiv inifrån och utifrån. När möjligheten att kicka igång en ny satsning med en så profilerad fotbollsskribent som Marcus Birro såg vi en möjlighet att dels få en ny vinkel på ÖSK samt att nå ut till en bredare publik.

Vi var förstås inte omedvetna om att han uppfattas som en kontroversiell personlighet. Däremot har vi aldrig uppfattat honom som en kontroversiell fotbollsskribent. Hans förflutna bedömde vi var utagerat och i andra sammanhang (exempelvis i sin podd med 250 000 lyssnare varje månad) figurerar han med sponsrande varumärken såsom vårdappen KRY och de svenska länsstyrelserna. Han gästas veckovis av fotbolls- och mediaprofiler från såväl allsvenskan som landslagen och Fotbollsförbundet. De har inte sett ett problem att figurera tillsammans med Marcus Birro i ett sammanhang där han pratar om fotboll. Vi gör ingen annan bedömning. Vi tycker Marcus Birro är en intressant fotbollsjournalist. Vi har också fått mycket positiv feedback och respons på att vi engagerat Birro. Etablerade fotbollsprofiler, journalister, supportrar och medlemmar har kommit med återkoppling om att hans poddar, krönikor och TV håller en hög klass och är intressanta.

Eftersom det också funnits mer negativa synpunkter och blivit en del liv kring honom och ÖSK så kan man fråga sig om vi hade undvikit att engagera honom om vi hade vetat hur dessa reaktioner skulle blivit? Vi hoppas inte det. Den här verksamheten kan inte bedrivas med utgångspunkt i att inga ska få bli upprörda. Då skulle inte några beslut kunna fattas och så kan inte ÖSK bedriva sin verksamhet. Däremot så är det viktigt att utvärdera våra aktiviteter och beslut, det gör vi löpande.

I detta fall skulle vi inte kommunicerat kring honom så som vi gjorde, där vi nästan gjorde honom till ett ”nyförvärv”. Det var ett misstag. Dessutom kan vi bli bättre på att berätta om varför vi gör saker som vi gör. Vi tycker att vi kommit ganska långt i vår öppenhet, men det går alltid att göra mer. Kanske kan det bidra till att diskussionerna framöver kan bli mer nyanserade och sansade.

Vår satsning på bra innehåll runt ÖSK fortsätter. Våra plattformar kommer att fortsätta fyllas med hjälp av människor som vi tycker har intressanta perspektiv vår verksamhet.
Fortsättning följer för de som följer oss…

Tiden är inne
Nu är den allsvenska premiären runt hörnet. Många frågar mig hur jag tror det ska gå. Precis som alla andra är jag bara min egen expert, men från det jag hör från laget så tror jag vi har en spännande säsong framför oss. Vi har en intressant mix av allsvensk hårdhet och erfarenhet med massor med unga som vill in i laget.

Våren bjuder på en räcka med intressanta matcher och precis som ni är jag spänd på att se hur det går. På våren lever alltid drömmarna, tillsammans får vi se om de slår in. Det finns inget bättre sätt att följa oss än att vara på plats. Vi ses på Behrn Arena.

Varma svartvita hälsningar,

Calle Pauly, styrelseordförande ÖSK Fotboll

PS:
På onsdag, den 13:e mars, är det årsmöte i ÖSK Fotboll där du som medlem kan vara med och påverka vårt ÖSK. Vi ses där!