Tre poäng i Säffle

Under torsdagseftermiddagen tog damlaget sig an Säffle SK på bortaplan. Det blev dock en tuff start på matchen då hemmalaget tog ledningen redan efter fyra minuter. Men kort därefter kunde Eila Wennerholm kvittera innan Sara Sandberg gav ÖSK ledningen. Innan den första halvleken var slut hann även Emelie Alfredsson med att sätta dit 1-3. I den andra halvleken utökade ÖSK ledningen igen. Denna gång genom Sara Sandberg som satte sitt andra mål för dagen. ÖSK kontrollerade sedan resten av matchen och kunde resa hem från Säffle med tre sköna poäng vilket innebär fortsatt serieledning.

Dennis Gabrielsson, Huvudtränare ÖSK Fotboll:
– Det var ett ganska ostadigt väder och en plan som var lite studsig. Men det tycker jag vi hanterar väldigt bra och jag vill ge en stor eloge till tjejerna som försöker och lyckas med passningsspelet och att vi ofta kommer rättvända bakom deras mittfält och på så sätt kan kontrollera matchen och skapa målchanser. Så i stora drag är jag nöjd med prestationen idag och även hur vi hanterar att släppa in ett billigt mål redan efter fyra minuter. Vi vänder matchen snabbt och har därefter kontroll resten av matchen.

– Att vi fortsatt är i serieledning är viktigt för oss. Vi vill vara där uppe. Så här långt in i säsongen har gruppen visat sig stark på att förstå att varje match innebär hårt jobb och aldrig underskatta en motståndare. För när vi lägger ner ett hårt jobb så får vi med oss poängen och det är avgörande för att vi ska vara kvar på toppen.

Nästa match för ÖSK spelas tisdag 31 maj kl. 19:00 hemma mot IFK Hallsberg.

Statistik
Resultat: 1-4 (1-3)
Mål ÖSK: Eila Wennerholm (8'), Sara Sandberg (10', 48') och Emelie Alfredsson (18').
Byten ÖSK: Ebba Mannfolk ut - Isabelle Fredriksson in (60'), Olivia Stråle ut - Antonia Jalkinger in (60'), Cornelia Karlsson ut - Moa Arlebo in (80')

Startelva ÖSK
Ellen Portugués
Caroline Zandén - Eila Wennerholm - Hanna Göthberg
Agnes Andersson - Olivia Stråle
Emelie Alfredsson - Cornelia Karlsson - Emilia Andersson - Ebba Mannfolk
Sara Sandberg

Ersättare: Rebecka Ayranci-Dahlberg, Moa Arlebo, Isabelle Fredriksson, Izabella Hurtig, Antonia Jalkinger och Alicia Wood

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908