Marcus Birro: "Att älska sin klubb i motgång är en suverän och enastående konstform"

Foto: Bildbyrån / Mathias Bergeld 

Vad ÖSK behöver nu är en brutal självinsikt om sitt utsatta läge. Falkenberg snodde poäng mot Blåvitt, AFC slog Kalmar och Helsingborg har vaknat till under Henrik Larsson. Nu handlar det om att slita av sig alla skygglappar och faktiskt även låta de vackra drömmarna byta hjul i depån. Nu handlar det om självrannsakan, självinsikt och att återgå till fotbollens mer proletära egenskaper.

Det handlar INTE om att byta taktik eller något sådant. Det handlar om att renodla de grundläggande hörnstenarna som finns i varje anrik fotbollsförening. Örebro SK har till och med tagit ut dessa tre vackra egenskaper och gjort de till ledord för klubben: Stolthet. Hjärta. Passion.

Hoppas ni noterar att jag sätter punkt mellan varje ord. Det är viktigt att ta dessa ord på allvar. I medgång älskar alla dig, så många flottiga händer vill vara en del av dina axlar och din midja när du vinner. När du förlorar är de borta med vinden. Hela samhället är uppbyggt på det rätt otrevliga sättet.

Att älska sin klubb i motgång är en suverän och enastående konstform och Örebros supportrar har definitivt lärt sig den konsten genom åren.

Lagkapten Gerzic sade det bra efter förlusten mot Häcken senast: ”Våra fans är värda mer än vi kan ge dem just nu.”

Manager Axel Kjäll gick ett elegant steg längre: ”Våra fans var bäst på plan.”

Där har ni stoltheten. Där har ni hjärtat. Där har ni passionen.

Jag kan en del om att stå på botten av tillvarons trampade jordgolv. Jag vet att det är tufft. Men jag har lärt mig att om man vågar möta spegeln utan att kisa, utan att filtra, utan att ljuga, utan att komma med undanflykter så upptäcker man strax två saker. Självrespekten återvänder. Och det går att förändra sin situation. Det går att möta sina svagheter och bli stark av det. Det går att renodla det som är vackert i allt det svarta. Det går att hacka sig fram till det som glittrar.

Vad ÖSK nu behöver är sina supportrar. Alla supportrar. Varenda en. Varenda en som någon gång känt sitt hjärta gå i spinn över ÖSK bör ställa in allt de har och ta sig till Behrn arena till matchen mot Falkenberg.

Det kan bli den viktigaste matchen för ÖSK på bra länge. Att stödja sitt lag i medgång är en enkel match. Alla älskar en vinnare. Men att stå upp för den man älskar när det blåser snålt, när det är tufft, när allting går emot, det är då man visar om man är en innerlig människa med själ eller om man är något annat.

Jag brinner för att visa människor som står mitt i stormen respekt. Det kan vara mediala eller andra stormar.

Jag vet att sanningen knappt ryms när det blåser som hårdast. Jag vet att alla bara försvinner. Jag vet att suckarna blir till korpar som sitter på tusen telefonstolpar och kraxar sitt mörker.

Men tro mig.

Det finns inga som begriper allt detta bättre än ÖSK själva.

För en vecka sedan hade Studio Allsvenskan manager Axel Kjäll som gäst. Under det avsnittet har svenska landslagets tidigare presschef Jonas Nystedt skrivit: ”Axel är en mycket klok person och tränare som jag lärde känna på pro-kursen. Hoppas ÖSK har tålamod med honom (och annat).”

Tålamod men beslutsamhet. Stolthet och självinsikt. Och så lite proletär enkelsårighet mitt i allt det där.

Tillsammans med staden Örebro, tillsammans med fansen, kan och kommer ÖSK resa sig ur den här askan.

Det är nu det börjar.

Är du med?

Marcus Birro.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908