Marcus Birro summerar vårsäsongen i veckans krönika

Foto: Icon Photo

Juni och nästan halva serien avklarad. Det känns som igår när jag satt på Behrn Arena och såg ÖSK kryssa mot IFK Göteborg i Svenska Cupen. Känslan där och då blev sedan den oroliga kastvind som kastat både laget och supportrarna upp och ner i väldiga dyk och himmelska höjder. ÖSK är Allsvenskans tredje bästa lag på bortaplan men sämst av alla på hemmaplan. Vad beror det på?

Det känns som om laget behöver ledas till fram till kanten av berget för att se hur högt det är. Vid varje givet läge när laget ska samla sig för revansch levererar man. Gerzic var inne på det inför vårsäsongens sista match, borta mot IFK Göteborg. ”Vi har revansch att utkräva.

Först undrade jag vad han syftade på, man kryssade som ju mot Blåvitt i cupen. Sedan förstod jag.

Han menade att laget hade revansch att utkräva mot sig själva, efter den mindre lyckade insatsen hemma mot Sirius. Vid varje sådant tillfälle har laget verkligen levererat. Det har varit som att se två olika lag bära samma tröjor, samma namn. Hur är det möjligt att nästan exakt samma uppställning kan slå AIK och briljera borta mot Östersund, Sundsvall och IFK Göteborg, och samtidigt förlora mot Falkenberg, kryssa mot AFC och få stryk hemma mot Sirius? Den nöten lär tränarteamet vrida och vända på under juni.

Detta med arenor och lag är intressant. Just IFK Göteborg spelade sina första hemmamatcher på stora Ullevi för att gräsmattan på Gamla (som ju är nya men ligger där gamla låg…) var för dålig i våras. Under tiden på stora Ullevi vann man i princip hela tiden, bland annat 3-0 mot AIK. Under tre hemmamatcher på sin ordinarie arena har man inte gjort ett enda mål och endast tagit två av nio poäng...

I Italien vet jag flera lag som förr också hade problem att vinna hemmamatcher. För att råda bot på detta satte man spelarna i bussar och på tåg inför hemmamatcherna för att lura spelarnas hjärnor och skapa en illusion om att det var bortamatch på gång.

Det viktigaste i matchen mot IFK var att se med vilken briljans ÖSK vred de blåvita vapnen ur motståndarna. Det blev ett slags schack där man lokaliserade motståndarnas styrkor och därmed kunde ställa upp ett disciplinerat försvarsspel som fullständigt neutraliserade dessa styrkor. Det finns ingen bottenlag som kan spela på det sättet utan detta är resultatet av att ha ett av Sveriges smartaste tränarteam.

Oscar Jansson skickade ett meddelande efter matchen om att han skulle dra till Öland med familjen och koppla bort allting. Det låter som en viktig och bra idé. Nu blir det en tids ledighet innan allvaret drar igång igen. För egen del ska jag döva abstinensen med VM för damer och EM-kvalmatcher för både Sverige och Italien.

Dessutom tar jag aldrig semester. Jag arbetar på precis som vanligt under hela sommaren.

Det ska bli spännande att ta se om ÖSK kan få ordning på inställningen på hemmaplan också. Det känns som ett lås som det finns nycklar till. I så fall törs man ju hoppas på en innerlig, svartvit och vacker höst hela vägen in i november.

Marcus Birro.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908