"Det finns inget vackrare än att se en försvarspelare avväpna en anfallare"

Jag träffade Örebros målvakt Oscar Jansson förra veckan. Han hade vänligheten att gästa Studio ÖSK och vi surrade lite om den brutala lutning åt anfallsfotboll som svensk media drabbats av. Det är väldigt få som tindrar över fint försvarsspel. De flesta får något lätt glansigt i ögonen när Leo Messi eller Ronaldo kommer på tal. Långt färre faller ner i tacksamhet över Giorgio Chellini.

Några av de allra vackraste fotbollsspelarna som världen skådat har varit försvarsspelare. Franz Beckenbauer och Paolo Maldini är bara två exempel. Deras utsökta sätt att spela fotboll var en konstform. De lyfte försvarsförmågan till en helt ny nivå. Deras sätt att dirigera och kontrollera sin backlinje är bland det vackraste man kan få uppleva.

Det är som att höra en symfoni av Verdi att se Franz dirigera sitt lag SAMTIDIGT som han sprang uppåt i planen med bollen under kontroll…

Det finns ett ögonblick jag gärna återvänder till. Det är när Juventus mötte Tottenham för något år sedan och Chiellini och Bonucci och Buffon avvärjde ett mål och firade som om de just stänkt ett hattrick i VM-finalen.

Jag får rysningar bara av att tänka på det.

De sätter en sådan oerhörd ära i sin konstform. Att som backlinje förhindra ett mål kan bli lika poäng-givande som att göra mål. Jag älskar det där.

Den gode Oscar Jansson var inne på samma sak. Det är något väldigt vackert när en backlinje (som alltid styrs av sin målvakt) spelar tillsammans, som en symfoni. Ett starkt fotbollslag som byggs med en solid och stark försvarslinje är bland det vackraste som finns.

Det är också en missuppfattning att en stark defensiv alltid betyder långsam och tråkig fotboll. Det där är en svår fördom att utrota. Jag älskar att se en försvarslinje i arbete. Jag älskar att se en drillad backlinje ställa offside, ta defensiva löpningar, göra offensiva räder, dirigera det egna straffområdet vid hörna eller frispark. Det finns inget vackrare än att se en försvarspelare avväpna en anfallare och sedan avvärja ett anfall.

Det är en konstform som borde premieras bra mycket högre än vad som sker idag.

Osar Jansson hyllade Buffon i Studio ÖSK. Sämre förebilder kan man ha. Jag tror att ÖSK har mycket att vinna på om man lyckas sätta en försvarslinje som sätter en ära i att försvara, som låter sig dirigeras av målvakt Jansson, och om man konsekvent vågar hålla i bollen. En bollskicklig försvarslinje som inser att både anfallsspel och försvarsspel är något som ALLA lagdelar ägnar sig åt.

En god vän till mig sade en gång att alla riktigt bra fotbollsmatcher slutar 0-0 och att mål ”smutsar ner sporten”.

Jag kanske inte är beredd att gå Iika långt i min egen analys men jag rekommenderar alla att ägna lite mer tid och kärlek åt fotbollens allra tappraste soldater, målvakten och försvarsarbetarna. Det är de som lägger grunden för varenda poäng ÖSK kommer ta under säsongen.

Gör det till ditt uppdrag inför säsongen. Hylla din målvakt och dina försvarsspelare.

För Sportklubben,
Marcus Birro.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908