Personligt brev från Magnus Sköldmark

Att lämna en förening är ett svårt och invecklat beslut, att lämna ÖSK är om möjligt ännu mer komplext för mig. Det känns bättre att skriva detta brev och beskriva mina tankar om denna fantastiska förening som förenar så många i drömmen att vinna en titel. Vägen dit kan se olika ut…

Jag har från första dagen kavlat upp mina ärmar och arbetat stenhårt med att utveckla vår organisation på många plan. Vi står idag starkare än tidigare med mycket hög kompetens inom A-team samt också Akademi organisation. Det har funnits höjdpunkter sportsligt men även missräkningar. Det som förenar oss har varit drivkraften att hela tiden utvecklas och vilja bli bättre inom alla områden. Jag kan ärligt säga att jag har fått uppleva det bästa med att vara i ÖSK. Mina nio år har inneburit många möten med elitsatsande ungdomar med stora ambitioner och en vilja att bli bäst, vi har successivt blivit bättre på att förädla och utveckla dessa talanger. Framtiden ser ljus ut!

Varför då sluta… med en ny sportslig ledning i styrelsen så väljer klubben nu att göra en omorganisation och jag har erbjudits en annan roll som inte matchar min kunskap och kompetens. Det blir ett vägval och jag önskar klubben stort lycka till med sina utmaningar framåt. Jag väljer att se framåt och ska se mer av mina barn och familj den närmsta tiden.

Min roll har varit omfattande och komplex. Sportadministrations delar i första hand samt självklart relationer med spelare, ledare, tränare, klubbar, agenter, föräldrar, funktionärer, ledning samt näringsliv och kommun. Samtliga relationer har stått för sig själv, det har ibland inneburit tuffa beslut såsom att avsluta spelarkontrakt eller att erbjuda en ung tränare möjligheten att få leda våra duktiga ungdomar. De har alla varit värdefulla relationer som jag har lärt mig utav och som jag tar med mig i framtiden.

Jag har hela tiden tillsammans med tränare arbetat för att ge våra talangfulla ungdomar möjligheten att konkurrera och bli Allsvenska spelare, precis som det en gång var när jag själv fick möjligheten att debutera som 20-åring på Eyravallen. Det har varit ett långsiktigt och målmedvetet arbete med att dels mota bort andra elitklubbar som i tidigare perioder kommit till Örebro och plockat med sig stora talanger. Vi är idag en motor i denna tillväxtregion vad gäller fotbollsutbildning och fotbollsutveckling. Det söker sig spelare hit från Värmland, Västmanland och Östergötland bl.a.

Utveckling innebär, i alla fall förändring, ÖSK tar nya steg som ska bidra till detta och med det ökade framgångar. Jag önskar klubben stort lycka till!

Stolthet Hjärta Passion för alltid.

Mitt största TACK till er alla som är i ÖSK eller på något sätt har bidragit till klubbens utveckling under mina år.

Vi syns på Behrn!

/Magnus Sköldmark

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908