Agon Mehmeti skriver på för ÖSK Fotboll

Foto: Adam Pettersson

Idag blev det klart att Agon Mehmeti skriver på för ÖSK Fotboll. Den 29-åriga anfallaren, som tidigare har spelat i klubbar som Malmö FF och italienska Palermo, kommer senast från Oxford United FC där hans kontrakt gick ut inför denna säsong. Mehmeti och ÖSK skriver kontrakt på ett år, med option på att förlänga med ytterligare två år.

- Agon är en spelare med mycket fina egenskaper som tidigt i sin karriär visade att han håller hög klass. Han är en stark karaktär och min förhoppning är att han kan fortsätta att producera för ÖSK när han har blivit varm i kläderna. Agon är i första hand forward i sättet som vi spelar och det ska bli intressant att följa hans återkomst till Allsvenskan, säger Magnus Sköldmark, sportchef i ÖSK Fotboll.

Mehmeti kom till Sverige 1992 med sin familj och började sin fotbollskarriär i IFK Malmö. Som junior gick han över till Malmö FF och blev vid 18-års ålder uppflyttad i A-truppen. Efter tre framgångsrika år i Malmö FF skrev han 2011 kontrakt med italienska Serie A-klubben Palermo och blev efter ett år utlånad, först till Serie B-klubben Novara och därefter till portugisiska klubben SC Olhanense. Senast var Mehmeti i engelska League One-klubben Oxford United FC.

- Vi är väldigt glada att kunna välkomna Agon till ÖSK. I Agon får vi en forward som är duktig i djupled, jobbar hårt och har en känsla för målet med erfarenhet av både allsvenskan och internationellt spel. Vi är medvetna om att Agon har haft en längre period utan matchspel men vi är beredda att ge honom den tid han behöver för att få tillbaka honom i matchform. Med sin personlighet och erfarenhet kommer han att bidra till ÖSK:s fortsätta utveckling framåt på ett positivt sätt, säger Axel Kjäll, tränare i ÖSK Fotboll

- Jag är väldigt glad att allt är klart med ÖSK Fotboll och jag är sugen på att komma igång så snart som möjligt. Jag hoppas på en riktigt bra säsong under 2019, både för mig och hela klubben, säger Agon Mehmeti

Fakta om Agon:
Född: 1989-11-20
Längd: 183 cm
Position: Anfallare
Klubbar: Malmö FF, Palermo, Novara, SC Olhanense, Stabäck, Gençlerbirliği, Oxford United FC

Mehmeti kommer att vara med på ÖSK:s träning imorgon 12/3 klockan 10:30.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908