ÖSK Fotboll skriver kontrakt med FIFA-spelare

ÖSK Fotboll breddar sin trupp och kommer likt många andra fotbollsklubbar att börja med E-sport. Klubben har nu gjort klart med sin första spelare och skrivit kontrakt med FIFA-spelaren Oskar Wettéus. 18-åringen, som är uppvuxen och bor i Örebro, är en av Sveriges tio bästa FIFA-spelare.

E-sporten växer för varje år och fler och fler fotbollsklubbar runt om i världen väljer att starta lag som tävlar i fotbollsspelet FIFA. ÖSK Fotboll väljer nu att vara en del av utvecklingen och fånga upp det stora intresse som finns för sporten. Oskar är en lokal spelare som har varit aktiv inom E-sporten sedan barnsben och började tävla inom sporten för 2 år sedan. Under slutet av 2017 vann han Sveriges största onlineturnering, Cashligan, och tidigare i år kom han på en tredje plats i TropSE Masters, Nordens största FIFA-turnering.

– E-sporten är gigantisk och omsätter ensamt mer än hela musik- och filmindustrin globalt. Vi väljer att gå in i E-sporten för att vara en del av utvecklingen. Det är ett nytt område för oss och vi kommer pröva oss fram initialt. Det kan både vara ett sätt att komma i kontakt med nya ÖSK:are och på sikt också tjäna nya pengar. Det känns riktigt bra att börja jobba med Oskar som både är en av Sveriges bästa spelare och dessutom har ett stort ÖSK-hjärta, säger Simon Åström, VD för ÖSK Fotboll.

Oskar kommer att representerar ÖSK Fotboll i alla FIFA-turneringar som han deltar i. Han spelar ”FIFA Ultimate Team” där han på en helg kan spela 40 matcher mot spelare från hela världen.

– Jag har varit en supporter till ÖSK hela mitt liv och det ska bli spännande att själv nu få representera klubben i de turneringar jag tävlar i. Jag håller just nu på med förberedelserna och träning inför FIFA 19 som släpps i slutet av september, säger Oskar Wettéus.

Fakta Oskar Wettéus
Född: 1999-12-23
Nationalitet: Svensk
Konsol: Playstation 4
Spel: FIFA
Prestationer: Vinnare av Cashligan, tredjeplats i TropSE Masters, topp 10-ranking i Sverige

Vad är e-sport?
E-sport är ett tävlingskoncept som innebär att man tävlar mot varandra, i detta fall FIFA, genom datorer eller spelkonsoler. Tävlingarna kan spelas via internet, lokalt nätverk eller LAN. När en match eller turnering utförs i LAN-format, betyder det helt enkelt att man sitter bredvid varandra och samsas vid samma konsol. Vid FIFA-turneringar är det oftast LAN-formatet som gäller. Olika intressenter, som sponsorer och publik, är på plats och det är så turneringen får uppmärksamhet. Spelas turneringen via internet livesänds oftast matcherna på olika streamingsajter, eller i tv-kanaler som exempelvis Viaplay eller Kanal 5.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908