Magnus Wikström tar nästa steg i karriären

Magnus Wikström, som tillhört ÖSK:s organisation sedan 2007 kommer i höst att sluta hos klubben och gå vidare till en ny tjänst hos ÖSK:s partner Mercuri Urval.

Magnus Wikström kom till ÖSK från Gefle 2007 och blev under sina år som mittback och lagkapten en ikon i klubben. När han 2014 lade skorna på hyllan fick han en ny roll i klubben som säljare. Efter det har han även haft rollen som marknadskoordinator där han bland annat ansvarat för ÖSK:s partnernätverk och klubbens marknadsföring. I september tar han nästa steg i karriären när han byter arbetsgivare till Mercuri Urval.

- Jag har varit verksam inom fotbollen i hela mitt liv och det har gett mig massvis med minnen och bra stunder. Fotbollen har i mångt och mycket format mig till den jag är. Åren på ÖSK:s kontor har också varit både roliga och utvecklande och det har varit spännande att få jobba med fotboll från ett annat håll. Samtidigt känner jag att det vore spännande att ordentligt prova mina vingar i en verksamhet som ligger utanför fotbollen. När den här möjligheten dök upp så kände jag att det var rätt läge. Jag har haft en bra dialog med Simon under vintern och våren om mina tankar och nu när det här dök upp så kändes det som helt rätt läge, säger Magnus.

Magnus har under tiden som spelare utbildat sig till marknadsekonom hos Nercia och även arbetat vid sidan om som fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån. Med den bakgrunden kombinerat med Manges personlighet och ÖSK-profil var steget från fotbollsplanen till ÖSK:s kontor naturligt. Nu tar han alltså nästa steg i karriären.

- Det gör såklart ont i hela hjärtat att släppa en så uppskattad och omtyckt medarbetare som Mange. Han är en kulturbärare utan dess like och har gjort ett fantastiskt jobb för oss under en lång tid, de senaste åren som en viktig del i vårt partnernätverk och i den varumärkesförflyttning vi gjort. Samtidigt känns det fantastiskt roligt att Magnus får ta nästa steg i sin karriär. Extra kul också att det blir till ett företag som är en stark partner till oss. Mercuri Urval har varit nära involverade i våra strategiarbeten och är ett företag som står oss nära, säger Simon Åström, vd för ÖSK.

Processen för hur rollen ska ersättas är i full gång.

- Vi sitter just nu och tittar på hur vi ska organisera oss framåt. Lika tråkigt som det är när uppskattade medarbetare slutar, lika mycket ska man se det som att det skapar möjligheter att utveckla organisationen för att ta nästa steg. Vårt team har under de två senaste åren gjort ett jättejobb med att anpassa ÖSK efter den nya strategin och nu är det läge att ta nästa steg. I samband med det gör vi en översyn över hur vi ska fördela roller och ansvar för att organisationen ska vara så bra anpassad som möjligt utifrån vad vi vill åstadkomma de kommande åren.

Även om Magnus är taggad inför sin nya roll så känns det samtidigt vemodigt att lämna ÖSK.

- Det har gett massor med energi att få jobba med att utveckla ÖSK och få arbeta med alla människor i och runt klubben.

Magnus jobbar kvar i ÖSK fram till september då han börjar sin nya roll.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908