Rickard Nilsson inför derbyt

Foto: Eyravallen.se

I helgen stundar derby i Svenska Cupen mellan ÖSK och Forward. Under eftermiddagen passade vi på att ta ett snack med tränaren Rickard Nilsson om Forwards kommande säsong och Svenska Cupen.
– Det är en spännande grupp och samtidigt en stor utmaning för oss. Det kommer att bli roliga matcher.

Hur ser truppen ut?
Det ser bra ut, vi har fått behålla det mesta från i fjol. Nya för i år är hemvändarna Stellan Carlsson och Robin Ingvarsson som är tillbaka efter en sejour i Örgryte IS. Sedan har vi fått två sena avhopp i Pontus Jakobsson och Jacob Nilsson, vilket såklart inte var bra. Det är svårt att ersätta den typ av kvalité för oss, det går nästan inte. Vi jobbar på att förstärka internt. Kristoffer Näfver har förlängt och där har vi en bra spelare som även är ett föredöme både på planen samt runt omkring. Man kan säga att vi är offensivt balanserade i truppen.

Försäsongen?
Det har varit en del höga toppar, men även sjunkit ner lite väl lågt ibland. Vi har dock haft en del skador på bland annat Anton Westerlund, Robin Ingvarsson, Amar Bukva och Kenny Mathisen. En del har fortfarande släpskador och har inte kommit i träning än, vilket inte är något ovanligt under en försäsong.

Förväntningar inför säsongen?
Det är som alltid under denna tidpunkt på året. Förväntningarna är höga både utifrån samt från oss inom klubben. Som tränare fastnar man inte i förväntningarna utan jobbar träning för träning och försöker utveckla laget så bra som möjligt. Jag har ju mina drömmar om att lyckas bra, men det viktiga är att jobba hårt. Jag har en stor tilltro till truppen om att vi ska vara med i toppen av serien. Det är givetvis en dröm att gå upp i Superettan, men fokus hamnar inte där utan det viktigaste är att vi jobbar med laget och ser hur långt det räcker.

Nu väntar Svenska Cupen.
Det är en spännande grupp och samtidigt en stor utmaning för oss. Det kommer att bli roliga matcher. Vi tar en fajt i taget. Man kan alltid vinna trots att ingen tror eller förväntar sig det. Utgångsläget är ganska bra och vi är inte bara nöjda över att få delta utan ska givetvis göra allt vi kan för att vinna.

Chans till gruppseger?
I mina ögon måste ÖSK nog räknas som favoriter med Helsingborg efter. Det är ändå många som tror att ÖSK kommer att bli ett topplag i år. Helsingborg har mycket nytt i sitt lag och då kanske det tar en stund att få ihop det.

Bra uppstart inför säsongen?
Framför allt att det är tävlingsmatcher. Det har blivit en succé för svensk fotboll med cupen på våren. Det är glädjande att vi har kvalificerat oss i och med att det inte finns någon säkerhet att man gör det varje år. ÖSK missade cupen för ett par år sedan med. Det är väldigt bra och roligt när man väl är med i cupen.

Derby med?
Fantastiskt kul! Väldigt positivt för oss med ett derby vi får arrangera. Jag har ju tippat 4000 i publik. Det roligt för alla örebroare att vi möts. Det är inte speciellt ofta som Forward och ÖSK möts i tävlingsmatcher och jag tycker att alla ska ta tillfället i akt och se matchen. Senast var väl år 1999 eller år 2000 när Forward slog ÖSK med 1-0 på Trängen i Svenska cupen.

Vi välkomnar alla och hoppas på mycket supportrar från både ÖSK och Forward. Förhoppningsvis får vi bjuda på en härlig kamp i vårsolen.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908