Allsvenskans podcast med Oscar Jansson

Förstora bilden

Innan debuten i Allsvenskan hade Oscar Jansson hunnit med att vakta målet på ett fullsatt White Hart Lane, haft en proffssejour på Irland och debuterat i landslaget. Nu har Örebros målvakt hittat hem.

2013 flyttade Oscar Jansson tillbaka till Sverige och Örebro. Staden han lämnade redan som 15-åring till förmån för den engelska storklubben Tottenham Hotspur. Efter en svår start i London fick han börja träna med A-laget under våren och sommaren 2008.

– Det är en sommar man aldrig kommer glömma. Jag fick göra debut mot Layton Orient, och sen fick jag hoppa in mot Roma på ett fullsatt White Hart Lane. Det var lite som att sväva på moln, berättar Oscar i Allsvenskans podcast.

Han gjorde så pass bra ifrån sig att den dåvarande managern Juande Ramos bestämde sig för att belöna den unga svensken med ett A-lagskontrakt. Men...

– Jag fick ett erbjudande. Kommer inte ihåg vilket datum det var, men det var en fredag. På lördagen blev Ramos sparkad, och sen rev (efterträdaren) Redknapp kontraktsförslaget. När man tänker tillbaka på det är det ganska bisarrt egentligen. Det förändrades över en natt.

Efter utlåningar till mindre klubbar i England, och ett år i irländska Shamrock Rovers, hörde ÖSK av sig och frågade om han var intresserad av att flytta hem. Oscar tackade ja och blev kort därefter en av nyckelspelarna när Örebro säkrade uppflyttning till Allsvenskan förra säsongen.

– När slutsignalen gick borta mot Ljungskile så var det bara eufori från min sida. Det var så skönt att ta det steget efter ett års slit. Det var extremt kul, speciellt när man är från Örebro och vet vad det betyder för människorna här.

Har du synpunkter eller frågor om avsnittet? Använd hashtagen #allpodd på Twitter eller mejla programledaren Adam Kalin på adam.kalin@byrandagny.se

Lyssna på avsnittet här: http://www.allsvenskan.se/10-oscar-jansson/ Avsnittet finns också på iTunes. Lyssna/prenumerera här.
RSS: http://www.allsvenskan.se/feed/podcast

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908