Rickard Nilsson inför matchen mot ÖIS

Förstora bilden

Assisterande tränare Rickard Nilsson om stämningen i laget och sin optimism inför matchen mot ÖIS.

- Vi kommer att jobba hårt för att det ska lossna mot ÖIS.

Nu har det varit lite påskledigt och ni har haft tid att reflektera över ÖSK:s inledning av Allsvenskan. Hur har tankarna gått?

- Vi är relativt tillfreds med vår defensiv, även om matcherna mot Djurgården och Elfsborg skiljer sig. I matchen mot Elfsborg var det lättare att spela med tanke på underlaget än på Stockholms Stadion. Jag tycker att anfallsspelet var bättre mot Elfsborg, men att vi behöver bli aggressivare i sista tredjedelen.

Hur är stämningen i laget?

- Den är riktigt bra. Man är alltid omtumlad när man inte vinner, men stämningen är det inget fel på.

Det är en lång säsong, men börjar pressen på att ta poäng infinna sig?

- Det finns alltid en press i varje match, det är ingen större skillnad från första matchen ännu. Men man vill ha en seger, det är vi sugna på.

Det var match i veckan i Folksam Cup det där det blev seger med flertalet A-lagsspelare som deltog. Vilka övertygade i den matchen?

- Jag tycker vi gjorde en homogen och bra match. Vi vinner ju med 5-0 (ej inräknat handikappstraffarna som Rynninge tilldelades) och alla spelare gör en bra insats. Det var trevligt att se Jocke Gren tillbaka från skada och han gör en bra insats. Annars tycker jag att alla visar det är med i matchen.

Nu närmast väntar Örgryte som haft en lika tuff inledning poängmässigt. Vad förväntar du dig för typ av match?

- Det blir nog en tajt och tuff match där båda lagen kommer att höja sig extra för att vinna. ÖIS har en bra offensiv, men jag tror att vi ska kunna stå emot den och jag hoppas att vi går ytterligare ett steg åt rätt håll i anfallsspelet.

Det har varit riktiga målkavalkader i samtliga matcher på ”nya” Gamla Ullevi hittills. Tror du att målskyttet släpper då?

- Ja det tror jag, det känns som att det bara är en tidsfråga. Givetvis måste vi titta på vad vi kan göra bättre och det har vi gjort. Vi kommer att jobba hårt för att det ska lossna mot ÖIS.

Råder det några skador i laget förutom på de långtidsskadade inför matchen?

- Det enda som olyckligt nog hände i Folksam Cup var att James Frempong slog sin högertå ur led och är borta en vecka framöver.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908