Anttonen efter segern mot Kalmar

Förstora bilden

- Livet blir så mycket lättare när man vinner.

Grattis till segern! Nu har ni sex poäng på en vecka.

Tack!

Är du nöjd med dagens match, med dina och lagets insatser?

- Jag tycker vi hade ett bra grundspel, precis som vi haft i de tidigare matcherna. Våra yttrar skapade många fasta situationer, vilket gör att vi kunde skapa ett tryck när spelet i övrigt kunde ha varit bättre.

Vad förberedde ni er på i försvaret inför matchen?

- Vi vet hur Kalmar spelar, med ett rakt spel och snabba omställningar. Annars inga speciella förberedelser; vi behöll vårt grundspel som varit stabilt.

Vad tycker du funkade bäst för ÖSK idag?

- Jag tycker vårt positionsspel funkade bra över hela planen. Mittfältsspelet var bra, där vi idag hade två slitvargar i Nordback och Kihlberg.

Slappnade ni av efter 2-0-målet?

- Kanske det, hur som helst så tappar vi lite spel i en period efter 2-0-målet. Det kändes som om Kalmar var på väg in i matchen men vi redde ut det till slut.

Vad sa ni till varandra vid Kalmars reduceringsmål?

- Vi sa att vi skulle hålla i bollen och behålla vårt lugn. Annars förändrade vi inget spelmässigt.

Vad är skillnaden mellan de två första matcherna i Allsvenskan, där ni förlorar med uddamålet, och de två senaste matcherna?

- I de två första matcherna var det tillfälligheter som avgjorde. Då förlorade vi oförtjänt, men vi tappade inte självförtroende. Vi har varit det bästa laget på planen i samtliga matcher.

Vad tror du gör att ni vinner matchen mot Kalmar idag?

- För att vi har ett bra grundspel och duktiga spelare, därför vinner vi trots att spelet idag inte var fulländat. Det är svårt att sätta fingret på någon specifik anledning, men vi vinner ofta man-man-situationerna.

Framåt hände det mycket idag, bakåt var det desto lugnare. Vad händer vid Kalmars reduceringsmål?

- Jag hade hängt med i anfallet för att ge understöd till Bassombeng. När han tappar bollen får Kalmar till en kontring. Då är hamnar jag på efterkälken och är väldigt högt upp i planen. Sedan vid själva målet tappar jag balansen. Men det är ett skitmål egentligen.

Hur mycket påverkar det för laget att ni förutom att spela bra även vinner?

- Klart att det är bra för stämningen och motivationen. Livet blir så mycket lättare när man vinner. Annars blir det lätt att man går och grubblar.

Vad tar ni med er från dagens match till nästa?

- Att vi är fortsatt starka och att vi behåller inställningen och motivationen.

Robin Högberg

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908